پشت پرده بازار آهن

گروه بورس‌فلزات- انواع آهن آلات در بورس‌فلزات تهران هر روز با نرخ بالاتری مبادله می‌شود. محمدآزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان تهران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: برخی با داشتن نقدینگی سرمایه‌های سرگردان خود را در بورس به کار می اندازند و بدون مطالعه از عملکرد بورس‌فلزات فقط با سوء استفاده از نوسان قیمت‌ها سودهای سرشاری می‌‌برند.

وی ادامه داد: این گونه افراد تنها به فکر سود شخصی خود هستند و نرخ مبادلات خود را برای کسب بیشتر هر روز بالاتر می‌‌برند.

آزاد تاکید کرد: متاسفانه بورس‌فلزات هم وظیفه‌ای در قبال کنترل قیمت‌ها ندارد و تنها محل کشف قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا است. وی افزود: قبل از تعطیلات نوروزی جلساتی با حضور مدیران وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و بورس‌فلزات و بانک مرکزی و تولیدکنندگان بخش‌خصوصی و دولتی برگزار شد که متاسفانه تصمیمات گرفته شده هنوز وارد مراحل اجرای خود نشده است. وی ادامه داد: در این جلسات مقرر شد مقادیری آهن‌آلات به منظور تنظیم بازار وارد کشور شود که توزیع آن هم در صورت رشد قیمت‌ها از کانال دولتی در واقع وزارت بازرگانی صورت بگیرد. آزاد اظهار داشت: البته مقرر شد بخش‌خصوصی هم زیر نظر وزارت بازرگانی اقدام به واردات آهن‌آلات کند.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان درخصوص گرانی‌های اخیر انواع آهن‌آلات در بورس فلزات و بازار آهن گفت: برخی از رشد قیمت‌ها طبیعی است و نشات گرفته از رشد جهانی قیمت‌ها و مواداولیه و انرژی است اما رشد قیمت‌ها در بازار داخلی ما از حالت طبیعی خارج شده است.

وی ادامه داد: البته اگر ترجیحا به جای محصول نهایی مواداولیه وارد کشور شود بهتر است چرا که در حال حاضر با داشتن ۴ الی ۵میلیون ظرفیت خالی در بخش تولید توان تولید انواع محصولات آهن را داریم.

وی گفت: در حال حاضر ۵/۴میلیون تن ظرفیت خالی در بخش میلگرد در کشور وجود دارد که در صورت واردات مواداولیه نه تنها از ظرفیت خالی موجود استفاده می‌شود بلکه اشتغالزایی هم صورت می‌گیرد.

آزاد اظهار داشت: در صورتی که محصولات وارداتی از طریق کانال دولتی وارد و عرضه شود امیدواریم مشکل گرانی حل شود در غیر این صورت اگر محصولات وارداتی باز هم وارد رینگ صادراتی بورس شود این امکان وجود دارد که قیمت‌ها همچنان روند صعودی داشته باشد چرا که دولت می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت داشته باشد اما بورس نمی‌تواند کنترل لازم را بر رشد قیمت‌ها داشته باشد.