صلاحیت نمایندگان اعضای حقوقی هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود. به گزارش سنا، با توجه به مهلت اعضای حقوقی هیات‌مدیره این شرکت مبنی بر معرفی نمایندگان خود تا پایان سال ۸۵، اسامی این نمایندگان به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده است. در راستای تشکیل بورس کالا دستورالعمل نحوه تایید صلاحیت مدیران بورس ها در اجرای ماده ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار کشور تدوین شده است. این قانون در ۱۴ ماده، ۲ تبصره و شش پیوست در ۱۴ آبان ۱۳۸۵ در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب شد. در اجرای ماده ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴و به‌منظور تایید صلاحیت عمومی و حرفه‌ای اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، دستورالعمل تایید صلاحیت مدیران بورس‌ها در ۱۴ ماده،۲ تبصره و۶ پیوست تدوین شده و در تاریخ ۱۴/۰۸/۱۳۸۵ به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

ماده ۱- اصطلاحات و واژه‌های تعریف شده در ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ به همان معانی در این دستورالعمل به‌کار می‌روند. واژه‌های دیگری نیز به‌شرح زیر تعریف می‌شوند:

۱ - سازمان: سازمان بورس و اوراق بهادار،

۲ - قانون: قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه ۱۳۸۴مجلس شورای اسلامی

۳ - مقررات: کلیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌هایی که توسط ارکان ذیصلاح بازار اوراق بهادار یا تشکل‌های خودانتظام در چارچوب صلاحیت آنها، به تصویب رسیده و جهت اجرا ابلاغ شده است.

۴ - بورس: شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بازار خارج از بورس و بازار مشتقه می‌گردد.

۵ - کمیته: منظور کمیته تایید صلاحیت‌ است که مطابق ماده (۲) این دستورالعمل تشکیل می‌شود.

۶ - متقاضی: عضو حقوقی هیات‌مدیره بورس که تقاضای تایید صلاحیت نماینده خود در هیات‌مدیره بورس را به سازمان ارائه داده‌ است، یا هیات‌مدیره بورس که تقاضای تائید صلاحیت مدیرعامل منتخب خود را به سازمان ارائه می‌دهد.

۷ - داوطلب: شخصی حقیقی است که جهت عضویت در هیات‌مدیره یا تصدی سمت مدیرعاملی بورس، اعلام آمادگی نموده و توسط متقاضی برای انتصاب به این سمت‌ها به سازمان معرفی شده است.

مادة ۲- به منظور بررسی مدارک و اطلاعات مربوط به داوطلب و تائید صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای داوطلب در چارچوب این دستورالعمل، کمیته‌ای به نام کمیته تائید صلاحیت‌ها متشکل از سه عضو به انتخاب هیات‌مدیره سازمان تشکیل می‌گردد.

ماده ۳ - تصمیم‌گیری در کمیته با اکثریت آرا صورت می‌پذیرد، مگر اینکه در این دستورالعمل روش دیگری پیش‌بینی شده باشد.

ماده ۴ - دبیر کمیته توسط معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان انتخاب می‌شود. دریافت و بررسی مدارک و اطلاعات مربوط به داوطلبان، هماهنگی جهت تشکیل جلسات کمیته و تهیه صورتجلسات مربوطه توسط دبیر کمیته انجام می‌‌شود.

ادامه دارد...