وعده واردات فولاد محقق نشد

گروه بورس‌فلزات- محمدحسین دیده‌ور به افزایش قیمت مواداولیه موردنیاز محصولات فولادی اشاره و از افزایش ۱۰درصدی قیمت آهن‌آلات درسال‌جاری خبر داد. رییس هیات‌مدیره بورس‌فلزات در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد با اشاره به پیش‌بینی رشد ۷درصدی اقتصادی در بودجه سال ۸۶ کشور، افزود: در شرایط عادی (غیر از رونق در ساخت‌وساز) ۴۵درصد نیاز واقعی کشور باید از طریق واردات تامین شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون به علت افزایش رشد اقتصادی در روسیه و چین قیمت هرتن مواداولیه با ۱۰۰دلار افزایش مواجه شده است و این امر برای ایران که عمدتا واردکننده فولاد از این کشورها است، بسیار نگران‌کننده است.

محمدحسین دیده‌ور خاطرنشان کرد: ترکیه که پیش از این صادرکننده فولاد بود، هم‌اکنون به علت توسعه اقتصادی، به واردکننده تبدیل شده و این در حالی است که کشور ما به علت صرفه اقتصادی واردکننده فولاد از این کشور بود.

وی با اشاره به اینکه فولاد یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود، گفت: براین اساس رشد اقتصادی آنها به افزایش قیمت‌های داخلی از جمله فولاد منجر می‌شود.

وی از افزایش ۱۰درصدی قیمت فولاد در سال‌جاری خبر داد و افزود: امیدواریم که این رشد ۱۰درصدی قیمت فولاد در سال‌جاری حفظ شود و با افزایش مواجه نشود.

رییس هیات‌مدیره بورس‌فلزات تصریح کرد: امیدواریم با افزایش تولید داخل فولاد، تا حدودی افزایش قیمت‌ها مهار شود.وی فشار‌های سیاسی جهانی را نیز از جمله عوامل رشد قیمت فولاد دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش تولید باید در جهت کاهش قیمت‌ها گام برداشت.

دیده‌ور با انتقاد از عملی نشدن وعده دولت مبنی بر واردات دومیلیون تن فولاد در سال گذشته، گفت: در مدت یاد شده حتی ۱۰درصد از وعده داده شده محقق نشد که امیدواریم با واردات این میزان فولاد مشکلات این بخش در سال‌جاری تا حدودی برطرف شود.

وی درخصوص افزایش قیمت ۱۰درصد قیمت آهن در ابتدای سال‌جاری، افزود با این افزایش مقطعی نیست و امید است که در این حد حفظ شود.

رییس هیات‌مدیره بورس فلزات خاطرنشان کرد: در صورت عدم تحقق وعده وزارت بازرگانی برای واردات فولاد به کشور، با افزایش بیش از ۱۰درصدی قیمت مواجه خواهیم شد.

وی درخصوص قیمت میلگرد تصریح کرد: به علت افزایش قیمت مواداولیه مورد نیاز در این بخش (بیلت)،با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم.

دیده‌ور اظهار داشت: هم‌اکنون قیمت شمش حدود ۴۰دلار نسبت به ماه پایان سال ۸۵ افزایش یافته است.

وی درخصوص تامین مواداولیه مورد نیاز از طریق واردات از سوی دولت گفت: در صورت واردات مواداولیه، به علت افزایش قیمت‌ها باز هم با افزایش قیمت‌های داخلی مواجه خواهیم بود اما این امر می‌تواند تاثیر مطلوبی در کنترل قیمت‌ها داشته باشد.رییس هیات‌مدیره بورس فلزات در ادامه توصیه کرد که با تکیه بر توان داخلی و افزایش تولید به ویژه توسط بخش‌خصوصی می‌توان در جهت کنترل قیمت محصولات فولادی در کشور گام برداشت.

وی با اشاره به رشد ۱/۹درصدی تولید فولاد در سال ۸۵، افزود: برای امسال نیز به همین میزان رشد تولید پیش‌بینی شده است.دیده‌ور در پایان رشد درآمد نفتی و تزریق آن به بازار، بازسازی مناطق و بافت‌های فرسوده و افزایش نرخ و کسب به علت تبعات ناشی از تحریم کشورمان را نیز از جمله عوامل افزایش قیمت محصولات فولادی در کشور دانست.