تحولات مهم در بازار جهانی فولاد
در سال 2007
مصرف فولاد به یک میلیارد و ۱۷۹ میلیون تن می‌رسد
به گزارش منتشره شده از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، در سال 2007 میلادی شاهد افزایش قابل توجهی در میزان مصرف ظاهری فولاد در جهان خواهیم بود. میزان مصرف ظاهری فولاد در سال 2007 میلادی با 9/5درصد افزایش یک میلیارد و 179میلیون تن برآورد می‌شود که به نسبت سال گذشته 65میلیون تن رشد را نشان می‌دهد. روند مصرف ظاهری فولاد در سال 2008 نیز با سیر صعودی همراه بوده و با 1/6درصد رشد به سقف یک میلیارد و 250میلیون تن خواهد رسید.چین همچنان به عنوان بزرگترین بازار مصرف و بیشترین میزان رشد در مصرف ظاهری فولاد مطرح است. میزان مصرف ظاهری فولاد این کشور در سال 2007 میلادی با 13درصد افزایش و در سال 2008 میلادی با 10درصد افزایش مجدد در مجموع 443میلیون تن (35درصد از کل مصرف ظاهری فولاد جهان) برآورد شده است.

گروه بورس‌فلزات- فرناز شمس: سال ۲۰۰۷ با ثبت رکورد جدیدی در تولید جهانی فولاد آغاز شد: در ماه ژانویه تولید جهانی فولاد به ۸/۱۰۷میلیون تن رسید که به نسبت همین زمان در سال گذشته در این مدت زمانی مشابه ۱۳درصد افزایش را شاهد بود. میزان تولید فولاد چین در ماه ژانویه ۴/۳۸میلیون تن برآورد شدکه به نسبت همین ماه در سال گذشته ۲۷درصد رشد را شاهد بود. کل تولید فولاد آسیا نیز با ۲۰درصد افزایش سالانه روبه‌رو بود. اتحادیه اروپا نیز رشد ۱۰درصدی را پشت سر گذاشت. در این بین کشور آلمان با تولید ۳/۴میلیون تن فولاد روبه‌رو بود. ترکیه نیز با ۱۴ و کشورهای CIS نیز با ۱۱درصد رشد مواجه بودند. همچنین آفریقا و خاورمیانه نیز به ترتیب ۸ و ۳درصد رشد را شاهد بودند.به گزارش موسسه بین‌المللی آهن و فولاد، تولید جهانی ۶۲ کشور جهان در اولین ماه سال ۲۰۰۷، رکورد تولید ماهانه ۱۰۰میلیون تن را که برای اولین بار در مارس ۲۰۰۶ ثبت شده بود شکست.


روند تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۰۶ بالاخص در چین تجارت جهانی فولاد را تا ۱۳درصد افزایش داد. در این مقاله به تفضیل به بحث و بررسی عوامل اصلی کاهش صادرات چین، ادغام‌ها و روند واردات اتحادیه اروپا و آمریکا پرداخته می‌شود.
ادغام‌ها
در سال گذشته دو شرکت آرسلور و میتال به ارزش ۳/۳۸ میلیارد دلار درهم ادغام شدند. یکـی از دلایل آشکار تبدیل شرکـت آرسلورمیتال به بزرگتـرین تولید‌کننده فولاد در تمامی بازارهای بین‌المللی به جز آسیا را می‌توان حضور کشور چین در این منطقه دانست، که در حال حاضر با تنش‌هایی در سیاست داخلی خود روبه‌روست. دومین ادغام بزرگ صنعت فولاد که پنجمین شرکت بزرگ فولادی جهان را به وجود آورد ادغام شرکت تاتااستیل هند و Corus به ارزش ۱۲ میلیارد دلار است. تاتااستیل ۳۳درصد بیشتر از پیشنهاد اولیه خود در راستای جلب توجه فولادسازان Anglo_Dutch پرداخت. تاتااستیل معتقد است که با این ادغام کورس می‌تواند ظرفیت تولید خود را تا سقف ۳میلیون تن در هر سال افزایش دهد. ظرفیت تولید شرکت Tata-Corus رقمی بالغ بر ۲۵-۲۳میلیون تن در سال است.
فولاد چین در یک نگاه
در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۶، چین ۳۶درصد از تولید جهانی فولاد را به خود اختصاص داد. در ماه نخست سال ۲۰۰۷ چین با ۴/۳۸میلیون تن تولید، رکورد جدیدی را ثبت کرد. مجموع تولیدات فولاد این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی به رقمی بالغ بر ۸/۴۱۸ میلیون تن رسید که از مجموع تولیدات سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بیشتر و به نسبت سال ۲۰۰۵ با ۱۸درصد افزایش روبه‌رو بود.


آمار منتشره سازمان تجارت چین در سال ۲۰۰۶ نشان گر آن است که افزایش میزان تولید به نسبت سال ۲۰۰۳ سبب تاثیرگذاری بر تمامی مناطق و تولیدات فولادی شده و روند افزایش صادرات و کاهش واردات چین را در پی داشته است چین در سال ۲۰۰۳ با حداکثر کسری تجاری روبه‌رو بود:
تنها اقیانوسیه و چین با افزایش تولید از ماه ژانویه تا نوامبر 2006 روبه‌رو بوده اند و حتی این دو کشور نیز از ماه آگوست با کسری تولید مواجه شدند.
افزایش تولیدات چین تا سقف ۱۸درصد در سال ۲۰۰۶ نشانگر افزایش ارزش افزوده محصولات فولادی این کشور است. میزان تولیدات محصولات تخت نورد گرم با ۱۶درصد افزایش، محصولات لوله ای شکل بدون درز با ۳۰درصد افزایش، ورق برقی با ۲۷درصد افزایش و ورق کویل پوشش فلزی با ۴۳درصد افزایش سالانه روبه‌رو بوده است.
دولت چین‌درصدد است تا روش‌هایی را برای جلب فولاد سازان به ادغام با یکدیگر در راستای مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی بالاخص از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا به کارگیرد. از ماه سپتامبر میزان صادرات این کشور از 11درصد به 8درصد کاهش یافت. در ماه اکتبر 10درصد مالیات بر صادرات محصولات نیمه تمام، اوضاع را وخیم‌تر کرد اما تاثیر این امر تنها به همسایگان جنوب شرق آسیایی این کشور مشاهده شد.
CISA پیش‌بینی کرده است که میزان صادرات چین در سال ۲۰۰۷ در راستای تغییر سیاست بین‌المللی چین با ۱۰میلیون تن کاهش مواجه شود. اگرچه ادغام شرکت‌های فولادی چین می‌تواند گامی در جهت رفع این معضل باشد اما نیازمند حمایت‌های جدی داخلی است. بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه دولت فولاد سازان را متقاعد کرده است تا حجم صادرات ورق گرم نوردی و ورق سرد، ورق کویل و ورق گالوانیزه شده خود را به اتحادیه اروپا تا زمانی که این اتحادیه سیاست‌های ضد رقابتی خود را بر روی خاموت و ورق کویل چین اجرا می‌کند محدود کنند.در فوریه سال ۲۰۰۷، آمریکا و اتحادیه اروپا قوانین ضد رقابتی خود را در مورد مواد خام و محصولات فولادی چین به اجرا گذاشتند و در اجلاس جهانی سازمان تجارت جهانی مطرح کردند.


صنعت فولاد اتحادیه اروپا در یک نگاه
میزان صادرات اتحادیه اروپا در سال 2005 میلادی 9/30میلیون تن و میزان واردات آنها نیز 8/26میلیون تن برآورد شد. بر طبق آخرین پیش‌بینی‌ها اتحادیه اروپا (25 عضو) در سال 2006 میلادی با 4/8میلیون تن کسری تولید مواجه خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی‌ها میزان صادرات اتحادیه اروپا به 6/30میلیون تن و میزان واردات آن به 39میلیون تن در سال 2006 میلادی خواهد رسید. در سه ماه چهارم سال با 1019 هزار تن کسری تولید مواجه خواهد شد. اتحادیه اروپا در حال حاضر قوانین ضد رقابتی را در مورد ورق کویل گرم و خاموت چین به اجرا گذاشته است. شایعه به اجرا گذاشتن این سیاست در مقابل ورق گالوانیزه هند نیز وجود دارد.در سال 2006 (از ژانویه تا اکتبر) میزان واردات ورق کویل چین با 280درصد افزایش سالانه و از طرف دیگر با 14درصد کاهش ارزش قیمت بر تن روبه‌رو بود در مورد واردات خاموت این رقم به 1/28درصد افزایش سالانه و متوسط قیمت بر تن با 11درصد کاهش در میزان ارزش مواجه بوده است.در سال 2006 میلادی (از ماه ژانویه تا اکتبر) اتحادیه اروپا (27 عضو) با کاهش کسری تجاری 4/1میلیون تن روبه‌رو شدند. چرا که دو کشور رومانی و بلغارستان در سال 2006 واردات خود را از کشور‌های غیر عضو بالاخص روسیه و اوکراین افزایش دادند و این خود سبب کاهش در میزان این کسری تجاری خواهد بود. بر طبق آمار منتشره SISI، میزان تولیدات فولاد خام اتحادیه به اروپا (25 عضو) در سال 2006 با 2/6درصد افزایش به 3/166میلیون تن رسید.بر طبق این آمار میزان مصرف ظاهری فولاد اتحادیه اروپا (25 عضو) در سال 2006 نیز با افزایش سالانه 12درصد روبه‌رو بوده است.در 18 سپتامبر سال 2006 اتحادیه اروپا اعلام کرد که سیاست‌های جدیدی را در راستای تامین مواد خام اولیه و انرژی اجرا خواهد کرد.
صنعت فولاد آمریکا در یک نگاه
میزان تولید فولاد آمریکا در سال 2006 با افزایش سالانه 6درصد به سقف 5/98میلیون تن رسید. در ماه ژانویه 2007 تولید فولاد ایالات متحده با 11درصد افزایش به نسبت همین ماه در سال گذشته به 3/8میلیون تن رسید. در ماه دسامبر 2006 میزان واردات این کشور با 7/2میلیون تن کاهش مواجه شد این میزان کاهش در ماه جولای و آگوست چشمگیرتر بود و به 8/3میلیون تن در هر ماه رسید. افت قیمت جهانی به همراه کاهش ارزش دلار سبب این کاهش در سال 2006 است. هرچند که میزان صادرات این کشور در سال 2006 میلادی با 2درصد افزایش به 9میلیون تن رسید میزان واردات این کشور با 35 درصد کاهش ارزش روبه‌رو بود. اتحادیه تجارت بین‌المللی آمریکا در پی کاهش واردات این کشور سیاست ضد رقابتی را مجددا مورد بحث قرار داده است. بر طبق نتایج این بحث سیاست ضد رقابتی در مورد ورق گرم کویل آرژانتین، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و تایلند همچنان پابرجا بوده و بین 2 تا 42درصد می‌باشد. همچنین عوارض گمرکی آلمان و کره جنوبی نیز که به ترتیب 10 و 18-2درصد بود به مدت 5 سال دیگر تمدید شد.در فوریه سال 2007 آمریکا توانست در سازمان تجارت جهانی قوانین ضد سوبسید را در مقابل چین به مورد اجرا بگذارد. کشورکانادا دومین و کشور مکزیک پنجمین صادر‌کنندگان بزرگ محصولات فولادی به آمریکا می‌باشند.


صنعت فولاد CIS در یک نگاه
تولید کشورهای CIS از دوران تاریک خود در سال 1998 عبور کرده و در سال 2006 میلادی به 7/115میلیون تن رسیده است.
سه کشور عضو (CIS) در ماه ژانویه ۲۰۰۷ با ۷درصد افزایش به نسبت همین ماه در سال گذشته ۳/۱۰میلیون تن فولاد خام تولید و روانه بازار مصرف نکردند. میزان تولید فولاد خام روسیه در سال ۲۰۰۶ با ۷درصد افزایش سالانه به رقمی معادل ۶/۷۰میلیون تن رسید. میزان تولید این کشور در ژانویه سال ۲۰۰۷ به ۴/۶میلیون تن رسید که رکورد تازه‌ای را در صنعت فولاد این کشور به جای گذاشـت، میزان صادرات روسیه در سال ۲۰۰۶ تنها با ۲درصد افزایش مواجه بود. این کشور توانست میزان صادرات خود را به کمک افزایش صادرات به اروپا و کشورهای NAFTA به رغم از دست دادن سهم خود در بازارهای آسیا و خاورمیانه در سطح قابل قبولی حفظ کند. تجارت قراضه روسیه در سال ۲۰۰۶ میلادی ۴/۲۵میلیون تن معادل ۲/۱۰ میلیارد دلار برآورد شد. مسکو پیش‌بینی کرده است که میزان مصرف داخلی در سال ۲۰۰۷ به ۳۱میلیون تن برسد بر طبق این پیش‌بینی میزان مصرف داخلی روسیه در سال ۲۰۱۰ به ۳۵میلیون تن و در سال ۲۰۱۵ به ۴۰میلیون تن خواهد رسید. اوکراین در سال ۲۰۰۶ با ۸/۴۰میلیون تن تولید ۶درصد افزایش را به نسبت سال ۲۰۰۶ شاهد بود. در سال ۲۰۰۶ میزان صادرات این کشور با ۱۲درصد افزایش به ۳/۳۰میلیون تن رسید. تجارت قراضه در اوکراین در سال ۲۰۰۶ میلادی ۸/۲۸میلیون تن معادل ۳/۱۲ میلیارد برآورد شد.
تجارت جهانی قراضه
بر طبق آمار موسسه تجارت بین‌المللی، میزان تجارت قراضه در سال ۲۰۰۵ با ۴درصد کاهش به ۹۰میلیون تن رسیده است. کاهش صادرات قراضه روسیه اساساً به دلیل سرمای سخت فصل سرد و افزایش تقاضای کارخانجات داخلی است. در حال حاضر کارخانه Severstal سالانه ۱/۱میلیون تن قراضه نیازمند است. تولیدات خطوط ذوب کوره قوس الکتریکی در سال ۲۰۰۶ با ۵/۱میلیون تن افزایش روبه‌رو بوده است.
تجارت جهانی آهن خام
استرالیا و برزیل همچنان دو صادر کننده اصلی آهن خام جهان هستند. میزان صادرات آهن خام استرالیا در سال ۲۰۰۵ میلادی رقمی معادل ۲۳۹میلیون تن و برزیل ۲۲۴میلیون تن برآورد شد. بر طبق پیش‌بینی‌ها میزان صادرات آهن خام استرالیا در سال ۲۰۰۶ با افزایش سالانه ۴درصد به ۲۴۸میلیون تن خواهد رسید. کشور برزیل نیز ۸درصد افزایش سالانه صادرات خود را تا سقف ۲۴۳میلیون تن در سال ۲۰۰۶ افزایش خواهد داد. در سال ۲۰۰۵ میزان صادرات هند با رشد چشمگیری روبه‌رو بود و به ۹۰میلیون تن رسید. اما در راستای پیشرفت صنعت فولاد هند این میزان صادرات از ژانویه تا آگوست سال ۲۰۰۶ با ۱۰درصد کاهش روبه‌رو بوده است. میزان واردات چین در سال ۲۰۰۵ میلادی ۲۷۵میلیون تن و در سال ۲۰۰۶ با ۲۰درصد افزایش به ۲۹۸میلیون تن رسید.