گروه بورس فلزات-بهنود دامغانی: سرانجام واردات تیرآهن‌های غیراستاندارد به کجا ختم شد؟ بعد از هیاهو و جریاناتی که در ماه‌های گذشته درخصوص واردات تیرآهن‌های غیراستاندارد در کشور ایجاد شد عموم انتظار داشتند که دولت و یا هر نهاد واردکننده پاسخ منطقی ارائه کند و با معرفی واردکننده و مبادی واردات این کالا تا حدی از هیاهو و التهابات ایجاد شده بکاهد. اما هنوز خبری از برخورد با عاملان واردات این نوع تیرآهن‌ها داده نشده است.

با اینکه موسسه استاندارد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قبل از ورود این نوع تیرآهن به بازار مخالفت خود را به توزیع آن اعلام کرده بودند اما بعد متوجه شدیم که تیرآهن غیراستاندار به دست مصرف‌کننده داخلی رسیده است.

وزن تیرآهن غیراستاندار وارد شده حدود ۱۳کیلوگرم از تیرآهن استاندار کمتر بوده که این موضوع در کاهش مقاومت ساختمان بسیار موثر ا ست. اما عاملان واردات این نوع تیرآهن به کشور چه افرادی هستند؟ که به راحتی می‌توانند به حقوق مصرف‌کننده خط بطلان بکشند.

شنیده‌ها حاکی است که طیف وابسته به بازار آهن و اتحادیه آهن‌فروشان عاملان اصلی واردات تیرآهن غیراستاندارد هستند.

این افراد چگونه و با چه اهرمی اقدام به این کار کرده‌اند؟ مگر در کشور نهادهای نظارتی وظیفه کنترل عرضه این نوع کالاها را در بازار بر عهده ندارند؟ باید موشکافانه این موضوع را بررسی کرد. چرا که در ماه‌های آینده با افزایش تقاضا در بازار امکان واردات هر نوع آهن‌آلاتی در بازار وجود دارد که در صورت نبود کنترل دقیق امکان واردات دوباره تیرآهن‌های غیراستاندارد در کشور وجود دارد.