میلگرد چینی در بازار ایران

گروه بورس فلزات- انتظار می‌رود قیمت آهن‌آلات در سال ۱۳۸۶ همانند سال ۱۳۸۵ داغ و رونق داشته باشد. حسن مصیب‌زاده مدیر عامل فولاد البرز درگفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: با گرم شدن هوا و افزایش روند ساخت و ساز انتظار می‌رود که تقاضا برای آهن‌آلات طی ماه‌های آینده افزایش یابد.

وی افزود: در‌حال‌حاضر شاهد ورود میلگرد با سایزهای ۱۰، ۱۲ و ۱۶ از کشور چین به بازار ایران هستیم. این میلگردها در برخی از سایزها گران‌تر از میلگردهای ساخت داخل هستند.

وی افزود: تقاضا بالا برای میلگرد در بازار داخل در حدی است که میلگردهای گران چینی در بازار به فروش می‌رود.

مصیب‌زاده یکی از دلایل مهم افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار را رشد ۱۰درصدی قیمت شمش فولاد خواند و اظهار داشت: فولادسازان داخل مواد اولیه تولید آهن‌آلات (شمش فولاد) را دو هفته پیش باید با قیمت ۴۸۰دلار به ازای هر تن وارد می‌کردند اما در‌حال‌حاضر این کالا با نرخ ۵۲۰دلار وارد کارخانه می‌شود.

مدیر عامل فولاد البرز افزود: به دلیل مشکلاتی که برای تامین مواد اولیه وجود دارد تولیدکنندگان میلگرد از تمام ظرفیت کارخانه برای این کالا استفاده نمی‌کنند و این موضوع باعث شده تا میلگرد چینی جایگزین میلگرد تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی شود.

وی سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ را دره مرگ صنعت فولاد جهان توصیف کرد و افزود: سال ۸۳ و ۸۴ تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی مواد اولیه را تنی ۴۰۰دلار می‌خریدند و میلگرد را زیر ۴۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم می‌فروختند و در سال ۱۳۸۵ به دلیل افزایش قیمت نفت و افزایش روند ساخت‌وساز در کشورهای نفتخیز شاهد رشد تقاضا برای فولاد بودیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته فولادسازان داخلی قیمت محصولاتشان را ۱۰۰دلار ارزانتر از قیمت‌های جهانی می‌فروختند به طوری که واردات فولاد با تعرفه صفر هم برای تاجر صرفه اقتصادی نداشت. اما خوشبختانه در سال ۱۳۸۵ شرایط کاملا برعکس شده است.

مصیب‌زاده اظهار داشت: با افزایش حامل‌های انرژی در سال ۲۰۰۶، مصرف فولاد در کشورهای نفتخیز نظیر روسیه و CIS بالا رفت. به طوری که در سال گذشته روسیه که یک کشور صادرکننده میلگرد است حدود یک‌میلیون تن از این کالا را از اوکراین وارد کرد.