گروه بورس فلزات -هفته گذشته نمایندگان شرکت‌های معادن سنگ‌آهن هند و فولادسازان این کشور در خصوص آینده منابع طبیعی این کشور خصوصا سنگ‌آهن به بحث نشستند. در این نشست نماینده سازمان ملی توسعه و مواد معدنی هند اعلام کرد فولادسازان هندی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰۰میلیون تن سنگ‌آهن مصرف خواهند کرد که میزان این مصرف تا سال ۲۰۴۷ منابع هماتیتی کشور را از بین خواهد برد. این خبر که موجب مباحثه گسترده‌ای شد و مطرح شد که اگر پیش‌بینی‌های آتی با تولید همسویی‌ داشته باشد موضوع از بین رفتن ذخایر معدنی واقعیت نخواهد داشت.

دبیرکل فدراسیون صنایع معدنی هند اظهار داشت که میزان منابع سنگ‌آهن هند پایین تخمین زده شده و در حال حاضر این ذخایر بسیار بالاتر است و کشفیات و اکتشافات اخیر توسط شرکت‌های معدنی تجاری موید این ذخایر است. ذخایر اخیر دارای ۵۵درصد عیار آهن است اگر این عیار به ۴۵درصد کاهش یابد میزان ذخایر به دو برابر خواهد رسید.فدراسیون صنایع معدنی این کشور مخالف تخصیص منابع سنگ‌آهن به فولادسازان است و اشاره مستقیمی هم به پوسکوی کره جنوبی شد که توانسته است با وجود خرید سنگ‌آهن به قیمت‌های بین‌المللی همچنان موفق عمل کند. پس نباید معادن اختصاصی در اختیار فولادسازان خارجی قرار داد. به مساله صادرات سنگ‌آهن نیز اشاره شد که امری ملی است و صادرات آن به نفع کشور و ملت خواهد بود.

کارشناس دیگر هندی می‌گوید باید صادرات متوقف شود چون درآمد آن پایین است. باید ارزش افزوده سنگ‌آهن را بالا برد و سپس آن را صادر کرد مانند صدور ماشین‌آلات و خودرو رییس اتحادیه فولاد هند معتقد است از صدور سنگ‌آهن باید مالیات گرفته و آن را صرف اکتشافات بیشتر کرد.