گروه بورس فلزات- علی غفوری- روز جمعه بیست و سوم فوریه قیمت مس در بورس فلزات لندن با حضور دوباره چینی‌ها در بازار به صورت سه ماهه به بیش از ۶هزار دلار در هر تن رسید. قیمت هر تن مس به صورت سه ماهه ۶هزار و ۲۳۱دلار در هر تن تعیین شد در حالیکه نرخ مبادله قبلی آن ۶هزار و ۱۳۵دلار در هر تن بود. نرخ مبادلات حضوری مس در بعد از ظهر جمعه گذشته به تنی ۶هزار و ۲۸۷دلار رسید که نسبت به هفته گذشته از رشد ۸درصدی برخوردار شد. رشد نرخ مس در بورس فلزات لندن با بالا رفتن میزان امید سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری دلیل شروع مجدد خرید چینی‌ها پس از پایان تعطیلات سال نوی آنان در هفته آتی بود.

البته برخی از تجار نیز برحسب تجربه معتقدند اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد و احتمال افزایش بیشتر در مورد قیمت مس وجود ندارد، آنها معتقدند به دلیل لغو یک حواله ۷هزار و ۱۵تنی قیمت در آینده رشد نخواهد کرد. گر چه برخی از خریداران نیز سعی داشتند بیش از نیاز خود مس خریداری کنند، به هر صورت قیمت مس که بسیار بالا رفته بود در این هفته اندکی کاهش نشان داد.

نرخ روی هم در رینگ مبادلاتی لندن شدیدا بالا رفته به طوریکه جمعه نرخ مبادلات آن معادل ۳هزار و ۶۰۹دلار در هر تن شد در حالی که نرخ روز پنج‌شنبه آن ۳هزار و ۵۵۹دلار در هرتن بود.

قیمت خرید و فروش سه ماهه روی با کاهش ۲الی۴مواجه شد که دلیل آن برداشت حواله یک‌هزارو۲۵تن آن بود که موجودی روی را در بورس فلزات لندن را به ۹۸هزار تن رسانید.

قرارداد سه‌ماهه روی طی معامله صبح روز پنج‌شنبه با کاهش تدریجی ۱۹-۱۳دلاری آغاز شد که در بعدازظهر آن روز با ۳۰ دلار کاهش مواجه شد.

تاجر دیگری می‌گوید اگر چینی‌ها به بازار برگشته و مجددا نقش واردکننده صرف خود را ایفا کنند (برخلاف شرایط در ماه‌های نوامبر و دسامبر) این وضع می‌‌تواند قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد. او اضافه می‌کند قیمت ۴۵۰۰دلار قیمت معقولی برای روی است.

سرب همواره طی معاملات صبح قیمت قبلی خود را شکسته و قیمت سه ماهه آن پس از قیمت نهایی ۱۸۸۰ روز پنج‌شنبه شب به ۱۹۱۵-۱۹۱۰دلار رسید و در معامله حضوری به بالاترین رقم خود یعنی ۱۹۳۰دلار رسید.

از موجودی سرب ۳۷۵تن دیگر در انبارها باقی ماند و ۶۰۰تن دیگر مربوط به سنگاپور است.

کل موجودی در‌حال‌حاضر حدود ۳۲۰۰۰تن است. تاجر دیگری می‌گفت افزایش قیمت سرب تداومی ندارد ولی تقاضا بر عرضه آن پیشی خواهد گرفت. قیمت قلع هم در معاملات قبل از بازار و هم معاملات رسمی کاهش داشته است.

قمیت سه ماهه آن در روز جمعه با ۷/۲درصد کاهش به ۳۰۰-۱۳۲۷۵ تنزل پیدا کرد حال آنکه روز پنج‌شنبه ۱۳۶۵۰دلار بود و نوسانات آن شدید بو ده به طوری که در یک‌ روز از ۱۳۷۰۲ به ۱۳۲۵۰ سقوط کرد. قیمت قلع نیز به نوسانات تولید اندونزی بستگی دارد. ولی به هر حال کارشناسان می‌گویند در میان مدت قلع بهتر از سرب ارزش خود را در بازار حفظ خواهد کرد.