گروه بورس فلزات - علی غفوری: چندین عامل بر روی توسعه صنعت فولاد جهانی تاثیرگذار است. فولادسازان در حال ادغام با یکدیگرند با این موضوع موانع تجاری از بین می‌رود و مقررات زیست‌محیطی ناشی از تولید گاز CO۲ و سایر ضایعات این صنعت به‌ تدریج در جهان سخت‌تر می‌شود و به طور کامل فولادسازان نیز توجه خود را بر روی کنترل این گونه عوامل مانند مواد اولیه، تولید، هزینه، نیروی انسانی و دستیابی به آخرین روش‌ها و تجهیزات تکنولوژیکی متمرکز کرده‌اند. در صنعت فولاد عوامل متعددی وجود دارد که بر روی تحولات کلی و روندهای آن موثر است که می‌توان به طور مختصر به موارد زیر اشاره کرد:

- تداوم جهانی شدن و ادغام فولادسازان

- افزایش رقابت در سطح جهانی به دلیل تمرکززدایی و حذف موانع تجاری و تعرفه‌ها

- جابه‌جایی یا تغییر مکان واحدهای ذوب به مکان‌های استراتژیک و مناطق ساحلی

- سخت‌تر شدن مقررات زیست‌محیطی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای (پروتکل کیوتو) و دفع مواد زائد علاوه‌بر عوامل فوق فولادسازان باید به سایر عواملی نیز که در رشد و گسترش صنعت آنان موثر است توجه کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد اولیه، محصولات، هزینه‌ها، نیروی انسانی و مشتریان، تکنولوژی.

مواد اولیه

پیش‌بینی می‌شود که در بلندمدت اختلاف بین درآمد و هزینه تولید فولاد به تدریج کم شود چون تقاضای جهانی برای مواد اولیه و انرژی که دستیابی به آنان در آینده محدودتر خواهد شد، رو به افزایش است و در نتیجه قیمت‌های این محصولات همراه روند صعودی خواهد داشت. یک راه فرار از این مساله کاهش اختلاف بین درآمد و هزینه استفاده بیشتر و مستقیم از مواد اولیه ارزان‌تر و فراوان‌تر مانند سنگ‌آهن است. همزمان باید از طریق کاربرد تکنولوژی‌های پیشرفته تولید از تولید گازهای گلخانه‌ و باطله (مانند لجن، گردوغبار و گاز CO۲) کاسته و نیز ارزش‌های بازیافت پیشرفته‌ای که مواد زائد را به محصولات پرارزش تبدیل می‌کند استفاده کند تا به حفظ محیط زیست کمک شود و این خط مشی را سرلوحه کارهای این صنعت قرار داد.

محصولات

امروزه یک اصل کلی در بین شرکت‌های فولادسازی به‌وجود آمده است و آن اینکه به تدریج تکنولوژی‌مداری و کیفیت‌مداری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده‌اند. این دیدگاه به خوبی در فعالیت‌های تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت و ارزش محصولات آنان مشهود است، مثلا برخی از فولادسازان محصولات جدید و فولادهای فوق‌العاده محکمی را تولید می‌کنند که کاملا مورد نظر و نیاز صنایع خودروسازی است. تولید چنین محصولاتی گام مهمی است در جهت حفظ و توسعه بازارهای کنونی و در کنار آن تضمین است برای نفوذ در بازارهای خاص، از جمله انواع محصولات جدید می‌توان محصولات یا فولادهای با فاز دوگانه، فولادهای پلاستیسیته القایی ترانسفورماسیون، (TRIP) و فولادهای پلاستیسیته القایی Twinning نام برد. این اصل به کل طول زنجیره تولید و صنایع پایین‌دستی نیز مانند خطوط تولید فولادهای گالوانیزه و نیز خطوط اندودکاری و واحدهای تولیدکننده قطعات فولادی بدنه خودروها که ارزش افزوده بالاتری دارند گسترش داده شده است.

هزینه

علاوه بر تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر کاهش مستمر هزینه‌ها سومین عامل مهمی است که می‌تواند از فاصله بین درآمدها و هزینه‌ها بکاهد.برای این کار باید فرآیندهای تجاری (استراتژی سرمایه‌گذاری جنبه‌های سازمانی عرضه انعطاف‌پذیر و به موقع و غیره) را بهبود بخشید.

نیروی انسانی

بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت نیروی انسانی مجرب و پرانگیزه آن است. بنابراین مواردی چون بهداشت کارکنان، ایمنی محل کار، محیط کار سالم و آموزش نقش بسزایی در بهبود عملکرد یک شرکت دارد.

در این راستا می‌توان به اتوماسیون کامل و استفاده از ربات‌ها در شرایط تحت کاری مانند واحد ذوب و ریخته‌گری و نیز مدیریت شبکه پرسنلی و دانش استفاده کرده تا بهبود مستمر در بهره‌برداری از کارخانه تولید آن حاصل گردد ایده‌های سیستم‌های مدیریتی جدید می‌تواند در به کارگیری وسیع پتانسیل خلاقیت و ایجاد انگیزش در نزد کارکنان بسیار مفید واقع شود.

روش‌های خلاقانه در واکنش به نیروهای محرک

خلاقیت مهم‌ترین عامل به کارگیری نیروهای محرک در صنعت فولاد است بدین معنی که می‌توان از این طریق سریعا تغییرات غیر قابل پیش‌بینی شده در بازار را با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید و روش‌های تجاری شناسایی و با آن هماهنگ شد.

لزوم انتقال موفق روش‌های خلاقانه صنعت فولاد همکاری نزدیک بین فولادسازان و فروشندگان تجهیزات است.

این مشارکت فقط محدود به فاز مهندسی و راه‌اندازی یک تکنولوژی جدید نیست بلکه باید آن را به کل طول حیات یک محصول بسط و گسترش داد.