«ترک‌ها» قیمت‌ فولاد صادراتی را افزایش دادند

گروه بورس فلزات- قیمت انواع محصولات فولادی صادراتی ترکیه طی یک هفته گذشته در بازارهای جهانی افزایش یافت. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد به نقل از ایران سینا، ‌طی هفته‌ای که گذشت،‌ تمامی محصولات صادراتی ترکیه از محصول اولیه گرفته تا محصول نهایی با افزایش قیمت همراه بودند.

بنابر این گزارش میانگین قیمت بیلت صادراتی ترکیه تحویل به صورت FOB طی مبادلات هفته گذشته با رشد ۱۵دلاری در هر تن با نرخ ۵۱۷دلار مبادله شد.

همچنین میلگرد آجدار، سیم مفتول توری، سیم مفتول کششی نیز از محصولات صادراتی ترکیه بودند هز یک افزایش ۲۰دلاری در هر تن را تجربه کردند.

میانگین نرخ مبادلات میلگرد آجدار در مبادلات جهانی ۵۹۲۰دلار در هر تن،میانگین نرخ سیم مفتول کششی صادراتی ترکیه تحویل به صورت FOB در بازارهای جهانی ۵۸۳دلار در هر تن بود.

بر اساس این گزارش کلاف گرم و سرد صادراتی ترکیه طی مبالات هفته گذشته تغییری نکرد و به ترتیب ۵۳۰و ۵۹۵دلار در هر تن مبادله شد.

این گزارش حاکی است محصولات فولادی سایر کشورها در مبالات جهانی با تغییر آنچنانی همراه نبود.

این گزارش همچنین می‌افزاید: نرخ پایه محصولات اروپای غربی در مبادلات جهانی به ترتیب کلاف گرم ۶۱۳دلار و کلاف سرد ۷۳۱دلار، صفحه استاندارد ۷۸۰دلار در هر تن بود.

همچنین نرخ محصولات صادراتی آمریکای لاتین که شامل سیم مفتول توری و سیم مفتول کششی، صفحه متوسط (۱۰تا۳۰میلیمتر)، صفحه ضخیم بالای ده میلیمتر می‌شود نیز بدون تغییر در قیمت مبادله شدند. میانگین قیمت مبادله هر یک از آنها به ترتیب ۴۵۰، ۴۴۵، ۴۷۰ دلار بود.

بنابراین گزارش میانگین قیمت برخی محصولات وارداتی ایالات متحده نیز طی مبادلات هفته گذشته در بازارهای جهانی افزایش یافت. آرماتور، کلاف سرد، سیم مفتول (کم‌کربن) و کلاف گرم (تجاری) از جمله فلزاتی بودند که طی مبادلات هفته گذشته هر یک ۲۰دلار رشد قیمت را تجربه کردند.

شمش چدن محصولات کشورهایی CIS نیز بدون تغییر در قیمت با نرخ ۳۱۵دلار در هر تن مورد مبادله قرار گرفت.

پودر و پلت سنگ‌آهن چینی هم تحویل در بنادر چین به صورت cfr بدون تغییر در نرخ قیمت طی مبادلات هفته گذشته با نرخ هر یک به ترتیب ۸۴ و ۱۱۲دلار در هر تن مبادله شدند.

این گزارش می‌افزاید: محصولات صادراتی کشورهای CIS نیز بدون تغییر در قیمت باقی ماندند.

از جمله میلگرد تجاری با میانگین نرخ ۴۸۵ دلار در هر تن، بیلت با میانگین قیمت ۴۸۵دلار در هر تن و کلاف سرد با میانگین قیمت تنی ۶۱۵دلار مورد مبادله قرار گرفتند.

همچنین صفحه ضخیم (۵۰ تا ۱۰میلیمتری)، کلاف گرم، آرماتور، اسلب کشورهای CIS نیز با میانگین نرخ ۵۱۰، ۵۱۵، ۴۴۵ دلار در هر تن مبادله شدند.

قیمت میلگرد آجدار ترکیه به ۶۰۰‌دلار رسید

به‌علت افزایش قیمت بیلت، قرارداد صادرات میلگرد کارخانه‌های ترکیه به قیمت ۶۰۰‌دلار در هر تن فوب دریای مدیترانه است.

اوایل این هفته کارگاه‌های ذوب کشورهای CIS قیمت پیشنهادی بیلت را به ۵۰۵‌دلار در هر تن فوب دریای سیاه افزایش داده اند. در حالیکه قیمت قراضه ۳۵۰‌دلار در هر تن cfr ترکیه است.

فشار حاصله بر روی کارگاه‌های ذوب ترکیه موجب شد که آنها قیمت بیلت را به ۵۲۵‌دلار در هر تن تحویل شده افزایش دهند.

گزارش قبلی تجار برزیلی نشان داد که کارخانه‌های نورد ترکیه همگام با کارخانجات نورد کشورهای آفریقای شمالی به منظور پیدا کردن جایگزین نهایی ارزان‌تر، بیلت آمریکای جنوبی را به قیمت ۴۷۰-۴۶۵‌دلار در هر تن فوب سفارش داده بودند. آخرین قراردادهای صادرات میلگرد آجدار را به قیمت ۶۰۰-۵۸۵‌دلار در هر تن فوب مدیترانه بود که از ۵۷۵-۵۶۵‌دلار در هر تن هفته قبل و ۱۷ درصد از ۵۱۵-۵۱۰‌دلار اوایل سال بیشتر می‌باشد. یک منبع آگاه پیش‌بینی کرد که کارخانجات در نظر دارند قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار تحویل شده در ماه می‌را به ۶۱۵-۶۰۵‌دلار در هر تن فوب افزایش دهند زیرا بازارهای آمریکا، اروپا و خلیج فارس بسیار پر رونق است.

در دو ماه گذشته قیمت‌ها تقریبا ۱۰۰‌دلار افزایش یافته که ممکن است بالاتر نیز برود. قیمت بیلت داخلی به ۵۲۵‌دلار در هر تن تحویل شده به مشتری افزایش یافته است در حالی که آخرین قراردادهای واردات کشورهای سیس به قیمت ۵۱۵-۵۱۰‌دلار در هر تن cfr بنادر ترکیه بود.

منبع قیمت‌ها در این گزارش متال بولتن است.