پیش‌بینی افزایش قیمت روی در سال آینده

گروه بورس فلزات- نرخ روی سال آینده با تبعیت از قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد. سید جواد ویشکائی، مدیر عامل شرکت بازرگانی توسعه روی ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: نرخ روی در بازارهای داخلی از بازارهای جهانی تبعیت می‌کند و به دلیل پیش‌بینی رشد قیمت در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود نرخ این فلز در بازارهای داخلی هم افزایش یابد.

وی ادامه داد: کارشناسان پیش‌بینی‌های متعددی از بازارهای جهانی برای سالجاری میلادی ارائه کرده‌اند. اما در تمام این پیش‌بینی‌ها قیمت روی کاهش به همراه ندارد و نرخ آن بین هر تن ۳هزار و ۵۰۰تا ۵هزار دلار پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت روی گفت: حجم موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن، نوسان نرخ انرژی و دیگر اخبار مرتبط این حوزه بر قیمت این فلز تاثیرگذار است به طوری‌که حتی خبر ریزش معدن انگوران هم در بورس فلزات لندن افزایش

به دنبال داشت.

وی با اشاره به قیمت روی در بورس فلزات تهران گفت: متاسفانه به علت عدم تمایل خریداران به خرید از بورس فلزات تقریبا روی هر دو هفته یکبار با یک حجم اندکی در بورس فلزات تهران مبادله می‌شود و قیمت آن مبنی بر قیمت بازار نیست بلکه مبنای قیمت‌ها نرخ مبادلات روی در بورس فلزات لندن به علاوه پرمیوم (هزینه‌های شامل ترخیص کالا، حمل و نقل و ...) است.

ویشکائی اظهار داشت: البته ممکن است در بورس فلزات لندن در یک روز شاهد نوسان قیمت حتی به‌اندازه ۵۰۰ دلار هم باشیم اما مبنای قیمت‌گذاری در بازارهای داخلی نرخ مبادلات یک روز نیست بلکه میانگین نرخ مبادلات حداقل ۳ روز محاسبه شده و پرمیوم هم به آن اضافه شده و قیمت داخلی نهایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی توسعه روی ایران تاکید کرد: متاسفانه تولید روی در ایران به اندازه‌ای نیست که در بازارهای جهانی و حتی بازارهای داخلی تاثیرگذار باشد البته کالسیمین که در ماه حدود یک هزار تن روی تولید می‌کند می‌تواند در قیمت‌های داخلی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید روی در جهان سالانه ۱۱میلیون تن است در حالی که در کشور ما در سال تنها حدود یکصد الی ۱۲۰ هزار تن روی تولید می‌شود که بدین‌ترتیب تولید ما تنها حدود یک درصد تولید جهانی است.

وی با پیش بینی رشد قیمت‌ها در سال آینده گفت: همانطور که می‌دانید موجودی انبار بورس فلزات لندن یکی از فاکتورهای مهم قیمت‌گذاری است و سه سال پیش موجودی انبار بورس فلزات لندن ۷۰۰هزار تن بود در حالی‌که هم‌اکنون در روز به یکصد هزار تن می‌رسد بنابراین نباید انتظار داشت، قیمت‌ها همان قیمت‌های سه سال پیش باشد.

ویشکائی در‌خصوص میزان تولید روی در گروه توسعه و معادن روی گفت: متاسفانه در سال جاری به دلیل مشکلاتی که برای برداشت خاک از معادن انگوران داشتیم حجم تولیدات بسیار کاهش یافته در حال حاضر هم که معدن به باطله خورده و باید ابتدا باطله‌برداری شود و بعد از آن به خاک رسید در سال گذشته هم که معدن انگوران در اختیار گروه توسعه معادن روی بود حدود یک میلیون تن ماده معدنی برداشت کردیم و میزان باطله‌برداری از معدن هم حدود ده میلیون تن بود.

وی افزود: سال گذشته میزان تولید روی گروه توسعه معادن روی حدود ۹۰هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شد امسال به ۱۲۰هزار تن برسد اما با وجود کمبود خاک امسال تمام شرکت‌های گروه معادن روی افت تولید داشتند.