عکس‌العمل بازار جهانی در مقابل رشد قیمت فولاد

گروه بورس فلزات- قیمت‌های داخلی محصولات فولادی برزیل امسال ۶درصد افزایش پیدا خواهد کرد که دلیل آن طرح‌های جدید دولت این کشور برای رشد اقتصادی است که انتقاداتی را نیز با خود به همراه داشته است. برنامه‌های Lula رییس‌جمهور برزیل این است که می‌خواهد رشد اقتصادی سالانه را به ۵درصد برساند. براساس این برنامه شرکت‌های خصوصی و دولتی باید ۲۴۰میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۰۷ در بخش زیربنایی این کشور سرمایه‌‌گذاری کنند و نیز یکسری کاهش مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است.

بعضی از کارشناسان این برنامه را مورد تایید قرار داده‌اند چون بر روی بخش‌های مصرف‌کننده فولاد مانند امور زیربنایی و بنادر تکیه کرده است.

این دولت گام‌هایی را نیز برای ثبت سیستم مالیاتی برداشته است. به نظر می‌رسد که فروش محصولات فولادی در این کشور ۶درصد رشد داشته است.

۵درصد کاهش مالیات فروش مقاطع فولادی به نوبه خود یک اقدام کوچک و تکمیلی است. همین اقدامات در خصوص فروش میلگرد ساختمانی و مفتول در نظر گرفته شده است.

رقابت فولادسازان کره با چین

با خبر افزایش ظرفیت کار‌خانه‌های فولادسازی کره برای رقابت با چین نگرانی‌های زیادی در محافل تولیدی و بازار به وجود آمده است.

براساس این خبر،‌ شرکت کره‌ای دونگبو در نظر دارد دو کوره قوسی ۵/۲میلیون تن برای تولید کلاف گرم در استان جنوبی خود احداث کند. شرکت دونگبو تاکنون کلاف گرم را از پوسکو برای تولید محصولات نهایی خریداری می‌کرد ولی اخیرا با افزایش قیمت‌های کلاف گرم شرکت مذکور می‌خواهد مواد اولیه را خود تهیه کند. کار‌های ساختمانی این کارخانه به ارزش ۶۲۰میلیارد وون (یک‌دلار= ۹۳۳وون) از ابتدای سال آغاز شد و تا سال ۲۰۰۹ خاتمه خواهد یافت. مبالغ لازم برای احداث این طرح از بانک توسعه کره به صورت وام اخذ خواهد شد.

در ماه اکتبر شرکت فولاد هیوندایی برای احداث کارخانه جدیدی با ظرفیت ۷میلیون تن کارهای اولیه را آغاز کرد. ضمنا کارخانه فولادسازی Dongkuk با CVRD برای احداث یک واحد تولید اسلب به ظرفیت یک‌میلیون تن در برزیل در حال همکاری هستند. با توجه به احداث این ظرفیت‌های جدید کارشناسان نگران ظرفیت‌های مازاد در آینده هستند. صنعت فولاد در‌حال‌حاضر با عرضه مازاد چین مواجه است که در ظرف چهار سال گذشته ظرفیت‌های خود را در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. همان‌گونه که در سال گذشته دیدیم پس از ادغام میتال با ارسلور، صنعت فولاد جهانی به ظرفیت حد نصاب رسیده است اما کره در جهت مخالفی در حال حرکت است.

فولادسازان بزرگی چون پوسکو می‌خواهند ظرفیت تولیدی سالانه کره را تا سال ۲۰۱۱ حدودا ۶۶/۱۶ افزایش دهند.

نگرانی اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان از افزایش قیمت فولاد

اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان نگرانی شدید خود را برای افزایش سنگین قیمت سیمان و فولاد ابراز کرده و از دولت خواسته است برای این مسئله راه حلی بیابد تا مانع ایجاد بحران بیشتر در صنایع ساختمانی شود.

قیمت فولاد افزایش یافته و از ۲۸۵۰۰ به ۳۲ هزار روپیه در هر تن رسیده است. اتاق از دولت خواسته است که با تولیدکنندگان سیمان و فولاد مذاکره کند تا قیمت‌های این دو ماده اساسی در صنایع ساختمانی کنترل شود که در غیر این صورت یکبار دیگر این افزایش قیمت‌ها این صنعت را به سقوط خواهد کشاند.

صدور سیمان و فولاد به افغانستان زنگ خطر را برای پاکستان به صدا درآورده است. اتاق از دولت خواسته است که صدور فولاد و سیمان را متوقف کند تا قیمت‌های آن افزایش بیشتری پیدا نکند.