گروه بورس فلزات- فرناز شمس- پیشنهاد دولت چین مبنی بر حذف تخفیف مالیاتی بر روی برخی اقلام فولادی افت سهام شرکت‌های فولادی چین را در پی داشت. پیشنهاد حذف تخفیف مالیاتی اساسا به دنبال سیاست دولت مبنی برکاهش صادرات چین صورت گرفته است.

سهام شرکت BaoSteel بزرگترین فولادساز چین طی دو هفته اخیر در بازار بورس شانگهای با ۲۳درصد افت مواجه شد.

بنا به گزارشات تحقیقاتی موسسه Orient، تنش های موجود در تجارت بین‌المللی سبب تصمیم دولت مبنی بر حذف تخفیف مالیاتی شده که در نهایت منجر به افت قیمت سهام سهامداران فولادی در چین گشته است. اما تحلیلگران بورس چین امیدوارند در طولانی مدت به علت افزایش قیمت فولاد، بورس در وضعیت بهتری قرار گیرد.

بنابر آمار منتشره از سوی دولت چین این کشور تخفیف مالیات بر صادرات کالاهای فولادی را از ۱۱ درصد به ۵درصد کاهش خواهد داد و متعاقبا سعی دارد تا تخفیف مالیاتی بر روی ورق را به طور کامل حذف کند. دولت امیدوار است بتواند تا نیمه اول سال جاری اهداف خود را در این زمینه تحقق بخشد.

بنابر گزارشات موسسه تحقیقاتی Orient تصمیم دولت مبنی بر حذف تخفیف مالیاتی سبب رکود در بورس این کشور شده است. بنابر این گزارش افت سهام، سبب بالابردن قیمت محصولات فولادی از سوی سرمایه‌گذاران فولادی خواهد شد تا شاید از طریق افزایش قیمت محصولات بتوانند به سود مورد نظر خود دست یابند.

طبق این پیش‌بینی‌ها دو شرکت فولادی چین به نام‌های Angang Steel و Steel Processing قیمت پایه فروش محصولات فولادی خود تحویل ماه مارس را ۵/۰درصد افزایش دادند.طبق برآوردها، افزایش قیمت پایه فولاد سبب افزایش بهای کارخانه‌های فولادی خواهد شد.

مجموع صادرات چین در سال ۲۰۰۶ میلادی با ۱۱درصد افزایش ۴۳میلیون تن برآورد شد، حال آنکه میزان واردات این کشور در همان سال با ۲۸درصد کاهش به رقمی بالغ بر ۱۹میلیون تن رسید. مقصد بیش از ۶۰ درصد از صادرات چین، اتحادیه اروپا، آمریکا و کره جنوبی است.

به گفته مدیر موسسه Orient، تفاوت عمده قیمت بین بازار داخلی و بازار بین‌المللی در نهایت منجر به افزایش میزان صادرات این کشورخواهد شد. صنعت فولاد چین از سوی قوانین بین‌المللی Anti-Dumping با مشکل مواجه شده است اما انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در راستای بر طرف کردن این تنش تجاری گام‌های موثری برداشته است.

دولت چین پیشنهاد کرده است تا کاهش تخفیف مالیاتی طی ۳ دوره صورت گیرد. از ماه سپتامبر گذشته مرحله اول این امر شامل کاهش این تخفیف بر روی برخی محصولات فولادی از ۱۱درصد به ۸درصد صورت گرفته است. بنا بر پیش‌بینی‌ها میزان صادرات فولاد چین در سال ۲۰۰۷ به نسبت سال ۲۰۰۶ با کاهش روبه‌رو بوده و یا در بهترین شرایط با میزان صادرات در سال ۲۰۰۶ برابر خواهد بود.