با حجم خریدار‌های بالای صندوق‏های سرمایه‏گذاری که دامنه وسیعی از کالاها از جمله نفت، کالا‌های کشاورزی، طلا و فلزات پایه را در بر گرفته می‌گیرد، اکثر فلزات با افزایش قیمت شدید روبرو شدند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که پس از تعطیلات سال نو چینی، واردات فلزات مخصوصا مس به چین افزایش قابل توجه خواهد یافت و در مورد برخی دیگر از فلزات هم چین دوباره به وارد کننده تبدیل خواهد شد. هنوز مشاهدات کافی در مورد این که این واردات تا چه حد گسترده خواهد بود وجود ندارد. به نظر می‏رسد که افزایش قیمت هفته گذشته منجر به افزایش واردات شود، البته خرید فیزیکی باید در سطح گسترده‏تر ادامه یابد تا رشد قیمت ادامه پیدا کند. همچنین از نظر بنیادی فلزات مختلف در شرایط متفاوتی به سر می‏برند و برای برخی از فلزات از جمله آلومینیوم کمبود خاصی مشاهده نمی‏شود. همچنین انتظار می‏رود که مس در سال جاری با مازاد روبـرو باشد (مازاد ۱۶۰هزار تن به تخمین Bloomsbury Mineral). البته موجودی‏های نیکل، قلع و سرب در حال کاهش هستند.
مس
با افزایش خوش‏بینی‏ها در مورد اقتصاد کشورهای مصرف‌کننده مس و گمانه‏زنی در مورد افزایش تقاضا از سوی چین پس از تعطیلات سال نو چینی، قیمت نقدی مس با افزایش ۷درصدی به ۶۱۸۶دلار برای هر تن رسید. واردات چین در ماه ژانویه با افزایش ۴۴درصدی به ۱۳۲هزار تن رسید که تقریبا دو برابر میانگین واردات ماهانه ۶۹هزار تنی در سال ۲۰۰۶ است. مدیر عامل شرکت Freeport-McMoran می‏گوید که اقتصاد چین با رشد بالا و اقتصادهای اروپا وآمریکا با رشد مناسب در نیمه دوم سال ۲۰۰۷، تقاضا برای مس را افزایش خواهند داد. ِDeutsche Bank هم می‏گوید که انتظارات برای مس مثبت است، ولی این انتظارات در قیمت کنونی گنجانده شده است و قسمتی از رشد قیمت مربوط به حرکات صندوق‏های سرمایه‏گذاری است.
برخی دیگر از تحلیلگران، قیمت مس در مرحله کنونی را همراه با خطر می‏بیینند. آنها می‏گویند که شواهد قوی مبنی بر تصمیم دولت چین برای پر کردن مجدد ذخایر این کشور وجود ندارد و میزان واقعی این ذخایر فاش نمی‏شود. در سال 2005 برخی این ذخایر را 3/1میلیون تن اعلام کردند ولی بازار این تخمین را بسیار اغراق‏آمیز تلقی نمود. به هر حال خرید توسط تجار و خرید توسط دولت چین بسیار متفاوت است و افزایش واردات مس و قراضه مس در ژانویه باید با خرید گسترده‏تـر در آینده تایید شود. منحنی قیمت LME هم premium خاصی برای خرید نقدی نسبت به قرارداد 3‏ماهه که نشان از کمبود باشد ندارد.
آلومینیوم
در هفته گذشته موجودی‏های آلومینیوم LME با افزایش 9/2درصدی به 784هزار تن رسید و قیمت با کمی کاهش به 2870دلار برای هر تن کاهش یافت. با وجود این که در بازار آلومینیوم کمبود خاصی مشاهده نمی‏شود و آلومینا، مواد اولیه تولید آلومینیوم با افزایش عرضه مواجه بوده است، در حال حاضر قیمت در سطوح بالا باقی‏مانده است. نگرانی در مورد عرضه بوکسیت توسط گینه، بزرگترین صادرکننده آلومینیوم، قیمت آلومینیوم را اخیرا افزایش داده است. در گینه حکومت نظامی اعلام شده است و سندیکاهای کارگری دست به اعتصاب زده‏اند.
همچنین مدیر عامل شرکت Alcan که یک پروژه جدید ۵/۲میلیارددلاری را با مشارکت ابوظبی و عمان در دست اجرا دارد، گفت که انرژی حداقل ۲۵ الی ۳۰درصد قیمت تمام شده آلومینیوم را تشکیل می‏دهد و کشورهای منطقه خلیج‏فارس باید از منابع عظیم انرژی خود برای گسترش صنعت آلومینیوم استفاده کنند.
روی
در هفته گذشته موجودی روی LME با افزایش ۹/۱درصدی به ۹۹هزار تن رسید. همچنین قیمت نقدی روی با افزایش ۵درصدی به ۳۵۵۱دلار افزایش یافت. در صورتی که قیمت در سطح بالاتر از ۳۵۰۰دلار تثبیت گردد، احتمال افزایش جریان نقدینگی توسط صندوق‏های سرمایه‏گذاری که به روش تکنیکی عمل می‏کنند وجود دارد. همانطور که در گزارش قبلی اشاره کردیم، چین که در اواخر سال قبل صادرکننده روی بود، در ماه ژانویه واردات را افزایش داده است و یکی از دلایل رشد قیمت روی، انتظار واردات بیشتر توسط چین پس از تعطیلات سال نو چینی می‏باشد. با توجه به قیمت داخلی روی در چین، صادرات روی از چین سود قابل توجهی برای تجار ندارد. بنابراین احتمالا چین دوباره واردکننده خواهد بود.
سود شرکت Zinifex در نیمه دوم سال 2006 (که نیمه اول سال مالی منتهی به ژوئن 2007 برای شرکت محسوب می‏شود)، با افزایش 200درصدی به 227میلیوندلار استرالیا افزایش یافت. فروش نیز با افزایش 100درصدی به 24/2میلیارددلار رسید. با وجود کاهش اخیر قیمت روی، Zinifex بازار روی را در سال 2007 با کمی کمبود مواجه می‏بیند. با توجه به ذخایر نقدی بالا، این شرکت میل به خرید شرکت‏های معدنی که حداقل 100هزار تن از انواع فلز (روی مس طلا و سرب) تولید می‏کنند دارد. شـرکـت Wolfden کـانـادا در حال حاضر مورد نظر Zinifex می‏باشد. ذخایر معدن Century متعلق به zinifex تا سال 2015 روبه اتمام خواهد بود و شرکت باید در فکر جایگزین کردن تولید از این منبع باشد.
سرب
قیمت نقدی فلز سرب در هفته گذشته با افزایش 4/8درصدی به 1960دلار برای هر تن رسید که یک رکورد جدید محسوب می‏گردد. موجودی‏های سرب هم با کاهش 4درصدی به 32000 تن رسیدند (20درصد کاهش در سال 2007).
یکی از عوامل افزایش قیمت سرب، اختلالات تولید در عملیات Xstrata در استرالیا است که شرکت در مورد آن توضیح کافی نمی‏دهد. به دلیل روشن نبودن ابعاد مشکلات این شرکت، معامله‏گران با قبول پیش‏فرض بدترین سناریو، قیمت را شدیدا افزایش دادند. پس از انتشار اخبار مربوط به مشکلات تولید و عدم تحویل محصول توسط برخی کارخانه‌ها شرکت Xstrata، قیمت سرب با افزایش قیمت ۲۰درصدی مواجه شده است. در حال حاضر موجودی‏ها در انبارهای اروپا بسیار ناچیز است ولی در انبار سنگاپور ۲۰هزار تن موجودی وجود دارد، بنابراینpremiumهای فیزیکی افزایش چندانی نیافته است.
نیکل
قیمت قراردادهای سه‏ماهه نیکل به رکورد قیمت بیش از ۴۰هزاردلار برای هر تن رسید. موجودی‏های ۳۵۰۰ تنی این فلز برای مصرف کمتر ۱ روز جهان کفایت می‏کند. در حال حاضر، به دلیل کاهش موجودی‏ها، روند قیمت نیکل بسیار مستحکم است.
منبع: شرکت کارگزاری مفید