ایلنا- بهرام سبحانی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: تغییر قیمت فولاد در بازارهای جهانی در سال آینده بیش از ۵درصد نخواهد بود و روند تولید فولاد در بازارهای جهانی روند افزایشی دارد و به مرز تولید ۲/۱میلیارد تن فولاد رسیده است. با این شرایط عرضه و تقاضا متعادل خواهد بود، به همین دلیل نوسان شدید در بازار جهانی قیمت‌‏های فولاد در سال آینده پیش‌‏بینی نمی‌‏شود.

وی، همچنین گفت: مشخص بودن روند طرح‌‏های توسعه‌‏ای فولادسازان بزرگ جهان و به دنبال آن مشخص شدن میزان مصرف جهانی زمینه بروز چالش جدی در بازار فولاد جهان را از بین می‌‏برد. سبحانی ادامه داد: در حال حاضر در حمل‌ونقل مواد اولیه مورد نیاز در صنعت فولاد نظیر سنگ آهن و زغال سنگ محدودیت ایجاد شده است و این محدودیت حمل‌و‌نقل می‌‏تواند قیمت تمام شده محصولات فولادی را با افزایش مواجه کند، اما این افزایش نیز چمشگیر نخواهد بود.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، از کشور چین به عنوان بر هم زننده تعادل بازار فولاد نام برد و اعلام کرد: هر بار که چین به عنوان مصرف‌کننده و یا تولیدکننده عمده وارد بازار جهانی فولاد می‌‏شود، تعادل عرضه و تقاضا در این بازار به هم می‌‏ریزد و با نوسان قیمت مواجه می‌‏شویم،‌‏ اما در سال جدید میلادی، چین برنامه توسعه‌‏ای جدی برای خود تعریف نکرده است و با همان روند عادی به تولید و مصرف فولاد خواهد پرداخت.

سبحانی، درباره پیش‌‏بینی قیمت نفت نیز اظهار داشت: با افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش درآمد کشورهای نفت‌‏خیز، طرح‌‏های توسعه‌‏ای در این کشورها شتاب می‌‏گیرد که تقاضای فولاد و به دنبال آن قیمت آهن‌‏آلات را افزایش می‌‏دهد، ولی در سال میلادی جدید، افزایش قیمت جدی برای نفت پیش‌‏بینی نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع متغیرها، کارشناسان صنعت فولاد اعتقاد دارند، سال آینده سال متعادلی در قیمت، عرضه و تقاضای فولاد باشد.