گروه بورس فلزات - نبرد برای خرید کارخانه فولادسازی کوروس در انگلیس همچنان ادامه دارد و بازارهای جهانی همچنان در انتظارند ببینند، که چه کسی برنده این نبرد خواهد شد. هنوز مذاکرات بر سر نحوه تعیین قیمت داغ است که مسوولیت تصمیم‌گیری در این امر را به عهده کمیته‌ای در انگلیس گذاشته‌اند.اگر شرکت فولاد تاتا و شرکت CSN برزیل همچنان به رقابت خود ادامه دهند به نظر می‌رسد که کمیته مذکور این کارخانه را یا حراج بگذارد (که مباحثات و نشست‌های زیادی را داشته و خواهد داشت) و یا این که از شرکت‌کنندگان در مزایده بخواهد که بهترین و آخرین پیشنهادات خود را در پاکت‌های سربسته ارائه دهند که مورد اول به نظر برای سهامداران کوروس بهتر باشد.

اما هنوز به نظر می‌رسد که هر دو شرکت کنند در این مزایده مصمم به برنده شدن هستند. پیشنهاد شرکت فولاد تاتا توجه زیادی را در هند به خود جلب کرده است.

این شرکت از پشتوانه درآمدی بسیار بالایی به میزان ۲۰میلیارد دلار در سال برخوردار است. اگر تاتا برنده شود این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی توسط یک شرکت هندی بوده است.اما سهامداران تاتا چندان مطمئن نیستند. همواره این صحبت در میان است تاتا به دلیل این که قیمت سهامش تنزل پیدا کرده است می‌خواهد قیمت پیشنهادی خود را برای این خرید افزایش دهد.

پیشنهاد خرید شرکت فولاد سازی CSN برزیل نیز در این مزایده همانند هندی‌ها با نوعی غرور ملی آمیخته شده است.

در حقیقت یکی از قهرمانان ملی این کشور یعنی CVRD به صورتی خصوصی و غیرعلنی خشم خود را بر علیه فروش آتی سنگ آهن CSN به کوروس مطرح کرده است.اما این احساس در میان ناظران وجود دارد که شاید CSN مصمم‌تر از تاتا در تصاحب CORUS باشد.عاملی که در ذهن شرکت‌کنندگان این مزایده یا خرید وجود دارد این است که بازارهای فولادی در حد بسیار مطلوبی از رونق برخوردار هستند.

تقاضا برای فولاد خصوصا در بخش ساختمانی در اکثر مناطق جهان بالا است. در سال گذشته خصوصا اواخر آن پیش‌بینی می‌شد که تقاضا و قیمت‌های فولاد رشدی منفی داشته باشد حال آنکه موضوع کاملا برعکس شده و در سال ۲۰۰۷ شرایط بسیار مطلوبی بالای فولادسازان به وجود آمده است.این چشم‌انداز مثبت ناشی می‌شود از کاهش اختلاف بین قیمت‌های فولاد در آمریکا و چین، قیمت‌های آمریکا شدیدا در نیمه اول سال گذشته کاهش پیدا کرد به طوری که کلاف فولاد گرم را با حجم بالا به راحتی می‌توان به قیمت ۵۵۱دلار در هر تن خرید.

قیمت‌های چینی همین محصول ۵۶۳-۵۳۳دلار در هر تن به خریداران داخلی چین فروخته می‌شود که قیمت صادراتی آن حدود ۴۸۰-۴۶۰دلار در هر تن فوب است که جذابیتی ندارد.

اگرچه صادرات چین در نیمه دوم سال ۲۰۰۶ افزایش پیدا کرد. در حال حاضر اطمینان زیادی وجود دارد که این روند در چند ماه آینده از کنترل خارج نشود. پیش‌بینی می‌شود که سهم کوروس که در ۲۶ژانویه حدود ۵۰/۵پوند پیشنهاد شده بود به ۸۱/۵پوند فروخته شود.