چینی‌ها به دنبال افزایش قیمت فولاد

رحمت‌ا... باقرپور- به گزارش SBB کارخانه‌های فولاد چین به دنبال افزایش قیمت کلاف گرم برای تحویل ماه دسامبر هستند. شرکت‌های ووهان و شاگانگ اعلام داشته‌اند که آنها می‌خواهند قیمت صادراتی هر تن ۵۰۰ دلار FOB بنادر چین را جایگزین قیمت ۴۸۰-۴۹۰ دلار ماه قبل نمایند. به نظر بسیاری از تجار در حال حاضر کاهش تقاضا در اروپا در کشورهای اسپانیا، ایتالیا و اروپای شمالی مشهود است.

در حالی که از نظر عده دیگری از کارشناسان و ناظران بازار، قیمت‌ها تقریبا تثبیت یافته است. آنها اعتقاد دارند رشد تقاضا در بازارهای اروپا و ایالات متحده وارد شیب نزولی شده است.

در حال حاضر شرکت آنشان استیل اعلام کرده با وجودی که اخیرا سفارش‌های تحویل ماه نوامبر به پایان رسیده‌ است، هنوز قیمت‌های پیشنهادی خود را برای تحویل دسامبر آغاز نکرده است.

بائو استیل نیز بر این باور است که حداکثر قیمت‌ها از ۵۱۰ دلار فراتر نخواهد رفت. MEPS در گزارشی دیگر اعلام نمود که بائو استیل و چند شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد در چین رسما به دنبال کاهش قیمت‌های EX-WORKS برای سه دهه آخر سال ۲۰۰۶ هستند.

از سوی دیگر باید یادآور شد که در ایالات متحده هیچ حرکتی در وضعیت قیمت‌ها مشاهده نشده است.

فعالیت‌ها در بازار پس از تابستان روند نزولی داشته و قیمت‌ها ظاهرا به حالت ثبات رسیده است و پیش‌بینی می‌شود وضعیت بازار آرام باقی بماند.

در کانادا تقاضا و قیمت‌های مذاکره‌ای در زمینه ورق به آخرین حد خود در ماه‌های جولای و آگوست رسید. عاملان فروش و توزیع‌کنندگان، خریدهای خود را کاهش داده‌اند، بسیاری از سهامداران هم که سرمایه‌گذاری‌های خود را طی چند ماه گذشته افزایش داده بودند به دنبال کاهش آن برای ماه آینده هستند. حجم واردات ورق نیز که در ماه‌های گذشته بسیار بالا بوده است الان موجب انباشته شدن محصولات زیادی در بنادر شده است و احتمالا وضعیت انبارها در ماه نوامبر به حالت عادی باز گردد. کاهش اخیر قیمت‌‌ها در بازار به طور موثر شرکت‌های تولیدکننده فولاد را با ضرر و زیان مواجه خواهد نمود چون این شرکت‌ها با افزایش هزینه مواد اولیه ساخت فولاد مواجه هستند.

تقاضای فولاد در بین شرکت‌های صنعتی ژاپن نظیر اتومبیل‌سازی، کشتی‌سازی و سازندگان ماشین‌آلات صنعتی و ساختمانی تقریبا از رونق خوبی برخوردار است. انبارهای ورق در داخل کشور که در ماه جولای توسط توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان ثابت نگه‌داشته شد در پایان این ماه حدود ۴درصد در مقایسه با ماه ژوئن افزایش یافت. حجم واردات نیز کاهش یافت به گونه‌ای که موجودی محصولات در بنادر نسبت به ماه ژوئن ۲/۱۳درصد کاهش داشته است.

حجم بسیار زیادی از محصولات فولادی در انبارهای کره‌جنوبی تحت کنترل بوده و این در شرایطی است که تقاضا در کشور کره از وضعیت بهتری برخوردار است. شرکت پوسکو قیمت محصولات با گرید تجاری را در ماه جولای افزایش داد و تاکنون نیز تغییری در قیمت‌ها نداده است.

شرکت CSC در تایوان اعلام کرده بود که قیمت محصولات خود را برای سه ماه چهارم در بازار داخل افزایش خواهد داد. برخی از آگاهان بازار بر این باورند که این چنین وضعیتی از قیمت‌ها می‌‌تواند آخرین حد سقف قیمت در این سیکل تجاری باشد زیرا حجم دادوستد و فعالیت‌های بازار پایین بوده در صورتی که قیمت‌‌ها رو به فزونی است. این شرکت میزان عرضه خود را طی سه ماه چهارم امسال و سه ماه اول سال آینده تا میزان ۵درصد کاهش خواهد داد. علت این کاهش عرضه، توقفات برنامه‌ریزی شده خطوط تولید جهت تعمیرات می‌باشد، در این شرایط مشتریان ژاپنی این شرکت با محدودیت مواجه خواهند شد.

گزارش‌ها حاکی است که فعالیت‌ها در بازار اروپای غربی به تدریج به حالت نرمال باز می‌گردد. در حال حاضر به‌رغم اعلام‌های مکرر تولیدکنندگان فولاد در زمینه افزایش قیمت، نشانه‌هایی دال بر عدم ثبات قیمت طی سه‌ماه چهارم در محصولات تخت و ورق به چشم می‌خورد.

در لهستان موجی از افزایش قیمت به دنبال افزایش مصرف به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی این کشور مشاهده می‌شود. در جمهوری چک و اسلواکی نیز مشتریان به‌رغم ایستادگی‌هایشان در برابر افزایش قیمت، تحت فشار پذیرش این افزایش قیمت‌ها هستند.

شرکت‌های تولیدکننده فولاد به دنبال گفت‌وگو برای افزایش قیمت برای دوره‌های بعدی هستند و تنها عاملی که آنها را در این راستا حمایت می‌کند افزایش تقاضا است.