صنایع مس اتوکمپو بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات مسی برای صنایع انتقال حرارت خودرو، برق و ساختمان به لواتا تغییر نام داد.

به گزارش سیمافلز، این تغییر نام بخشی از برنامه وسیع تغییرات استراتژیک و کاربردی است که از سال ۲۰۰۵ توسط شرکت نوردیک کپیتال در راستای جدا کردن صنایع مس اتوکمپو از شرکت مادر به اجرا درآمده است. کارشناسان شرکت، جدا شدن این بخش را به منظور فعالیت در زمینه سایر فلزات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان لازم دانستند. نام اتوکمپو یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در عرصه فلزات پایه است و به همین دلیل اختیار کردن نام جدید و خلاصه‌تری توسط بخش مهمی از کمپانی اصلی می‌تواند اتفاقی غیرمترقبه و غافلگیر‌کننده باشد. شرکت اتوکمپو یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه فلزات است که از قرن شانزدهم شروع به فعالیت کرده است. ادغام با دیگر شرکت‌ها به همراه تاسیس چندین شرکت جدید در راستای پاسخ به تقاضای بازار و متقاضیان تکنولوژی، اتوکمپو را به جایگاه کنونی‌اش رسانده به طوری که هم‌اکنون در اکثر بازارها حرف اول را می زند. به گفته شرکت جدید، نام جدید لواتا (واژه فرانسوی به معنای پیمان بستن) برای بخش تولید مس انتخاب شده است تا نمایانگر تعهد آن نسبت به مشتریان خود باشد. در سال ۲۰۰۴ گروه اتوکمپو به منظور تمرکز منابع بر فعالیت‌های بخش فولاد ضدزنگ‌، تصمیم گرفت با تاکید بر حفظ ارائه تکنولوژی‌های مربوطه از عرصه تولید قطعات مسی خارج شود. در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵، صنایع مس اتوکمپو توسط شرکت سرمایه‌‌گذاری غیردولتی نوردیک کپیتال سوئد به قیمت ۶۱۲‌میلیون یورو خریداری شد. یک بخش از قرارداد این بود که نام اتوکمپو نمی‌تواند برای شرکت جدید مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل بود که نام لواتا متولد شد.

به همین منظور یک تیم اجرایی برای انجام تغییرات وسیع مدیریتی، علمی و سازمانی تشکیل شد. به عنوان بخشی از برنامه تغییرات سه‌ساله، کمپانی از روش لین که در اصل فلسفه‌ای است که کمپانی در طی سال‌ها فعالیت خود به آن دست یافته، استفاده کرد. این برنامه شامل بیش از ۷۰۰ پروژه است و هدف آن بالا بردن سطح درآمد تا ۱۰۰میلیون یورو است. نوردیک کپیتال شرکتی است که در شرکت‌های اسکاندیناوی سرمایه‌گذاری می‌کند و سهام طیف وسیعی از صنایع مختلف نظیر صنایع دارویی، غذایی، پوشاک، مهندسی، فناوری اطلاعات و تجهیزات ساخت تفرجگاه‌ها را دارد. کمپانی جدید لواتا، با حدود ۶۵۰۰ نفر پرسنل، در نظر دارد دفتر مرکزی خود را در آیسلورت لندن فعال نماید. این در حالی‌ است که سه بخش مجزای آن در مکان‌های دیگری از دنیا قرار خواهند گرفت.

این کمپانی همچنین رییس هیات‌مدیره و مدیر اجرایی جدیدی دارد: جان پیترلسی کسی است که اکتبر سال گذشته از شرکت سونی اریکسون به کمپانی ملحق شد.

مانند هر رییس جدید دیگری، او نیز کار خود را با چند پرسش درباره کمپانی شروع کرد: ما چه کسانی هستیم و قصد داریم در آینده چه کسانی باشیم ؟!

او می‌گوید: این پرسش درباره استراتژی شرکت، افکار جمعی در شرکت را به خود مشغول ساخت و بحث‌های زیادی در مورد درک موقعیت آن و مهم‌تر از آن موقعیتی که باید به دست آورد بین صدها مشتری و همچنین کارمندان صورت گرفت.

نتایج نشان می‌دهد که شرکت صنایع مس اتوکمپو به عنوان تامین‌کننده محصولاتی قابل اعتماد و دارای کیفیت مرغوب از اعتبار زیادی برخوردار بود. اما نکته دیگری نیز حائز اهمیت است، لسی معتقد است مشتریان از ما می‌خواهند تا به مشکلات و مسائل کاری آنها توجه بیشتری داشته باشیم و نکته کلیدی استراتژی لواتا نیز این خواهد بود که به یک شریک برای مشتریان خود تبدیل شود و فقط در تهیه مواد اولیه مانند کویل‌های انتقال حرارت فعالیت نکرده بلکه از ابتدای امر در پروژه‌های کاری مشتریان وارد شود. تغییر نام صنایع مس اتوکمپو تنها نشان‌دهنده استقلال آن نیست بلکه به طور کلی نشان‌دهنده شیوه جدیدی از عملکرد و پاسخگویی به مشتریان است.

تفکری فراتر از بازار فلزات

لسی توضیح داد، موفقیت در به اجرا درآوردن این استراتژی در گرو داشتن فکری باز برای به مقصد رساندن تعهدات، خواسته‌ها و محدود نکردن کلیه افکار به مس است. فلز سرخ به عنوان بنیان لواتا شناخته شده، اما به دست آوردن موفقیت‌های تجاری مناسب، مستلزم داشتن تفکری ورای مس و حتی فلزات است.

اصلی که لواتا با در نظر گرفتن جایگاه کنونی آن ترقی خواهد کرد، تکیه بر نحوه تولید آن است که فقط مستلزم روش جدید مدیریت نیست، بلکه تمامی نظرات را نیز در‌بر‌می‌گیرد، لسی می‌گوید: این روشی برای ادامه حیات است نه فقط انجام یک پروژه! لواتا، ساختار سه بخشی صنایع مس اتوکمپو به همراه هشت واحد کاری درون آنها را حفظ خواهد کرد. این سه بخش عبارتند از: بخش صنایع انتقال حرارت، با دفتر مرکزی خود در هنگ‌کنگ که شامل واحدهای تولیدکننده کویل، لوله و محصولات نوردی است. بخش صنایع انتقال حرارت خودرو دارای یک واحد تجاری است که دفتر مرکزی آن در سوئد واقع شده است.

بخش الکتریکی و صنعتی که دفتر مرکزی آن در فنلاند قرار دارد و شامل واحدهای تجاری صنایع برق، محصولات ساخته شده، ابررساناها و محصولات نوردی است. روی هم رفته برای شرکت سالانه سودی در حدود ۸/۱‌میلیارد یورو انتظار می‌رود که سهم صنایع انتقال حرارت یک‌میلیارد یورو، بخش صنایع انتقال حرارت خودرو ۲۵۰‌میلیون یورو و بخش الکتریکی و صنعتی ۵۵۰‌میلیون یورو پیش‌بینی شده است.

لسی خاطر‌نشان کرد: بازار صنعت انتقال حرارت که صنایع گرمایشی، دستگاه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع (HVAC) را شامل می‌شود، سودآورترین بخش است. در بخش خودرو، تجهیزات لواتا جایگاه برتر را در تولیدکنندگان تجهیزات انتقال حرارت خودرو دارد، به ویژه در بازار وسائل نقلیه سنگین، مس همچنان بهترین گزینه است. CuproBraze ‌نوآوریی است که موجب توسعه مبدل‌های حرارتی مسی و برنجی شده و حدودا شش سال پیش توسط انجمن بین‌المللی مس و بخش تسمه مسی شرکت اتوکمپو معرفی شد. این تکنولوژی در تولید رادیاتورهای برنجی و مس ـ برنج که در مقایسه با انواع آلومینیومی آن امتیازاتی از نظر کارکرد و قیمت دارد، به کار برده می‌شود و درحال‌حاضر تعدادی از تولیدکننده‌ها در سراسر جهان از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.