پدیده احتکار در بازار مس پدیدار می‌شود

بنا به نظر موسسه اقتصاد مواد معدنی Bloombury با جریان یافتن سرمایه بنگاه‌ها به بازار مس، یک تحول تاریخی بین قیمت‌ها و ذخیره ایجاد شده است و بازار مس به صورت دووجهی ظاهر شده که یک وجه آن فلزات صنعتی و بخش دیگر ماشین سرمایه‌گذاری است. تقاضای سرمایه‌گذاری یک کمبود واقعی در بازار به میزان ۲۵۰هزار تن ایجاد کرده که تاثیر آن بر قیمت‌ها بیشتر از افزایش و کاهش ذخیره است.

با این وجود BME اصرار دارد که در قیمت‌های مس حساب احتکار وجود ندارد. با نزدیک شدن شکاف بین قیمت‌های نقدی و سه ماه جریان خالص، احتکار پدیدار خواهد شد.

در عوض رفتار قیمتی مس تحت فشار سرمایه‌های بازار که معادل ۱۰۵میلیارد دلار و به اندازه ۶۰۰هزار تن مس است، تغییر پیدا می‌کند.

BME گفت: هم اکنون کمبود معادل سه برابر قبل، از کنسانتره گرفته تا فلزات تصفیه شده بر سراسر بازار مستولی شده است.

به علت ضعف در تولید معادن کمبود در بازار کنسانتره مس انتظار می‌رود بیش از همیشه خودش را نشان دهد و به ۳۳۰هزار تن در سال ۲۰۰۶ برسد.

تولید معدنی به علت اعتصاب در معادن Lacaridad ، Cananea و اسکوندیدا بیش از حد انتظار پایین آمده است.

BME برآورد تولید معدنی که در آوریل ۲۲/۱۵میلیون تن برآورد کرده بود به ۸۷/۱۴میلیون تن تقلیل داد. این مقدار خیلی کمتر از مقداری است که گروه مطالعات بین‌المللی مس برای سال ۲۰۰۶ بر اساس اجماع صنایع پیش‌بینی کرده بود، میزان آن بالغ بر ۱۷/۱۵میلیون تن بوده است.

برای سال ۲۰۰۷ وضعیت به همین منوال است که در آن BME تولید را در ماه آوریل ۱۶/۱۶میلیون تن برآورده کرده بود که آن را به میزان ۸۶/۱۵میلیون تن کاهش داد و پیش‌بینی مزبور خیلی کمتر از پیش‌بینی ICSG گروه مطالعات بین‌المللی مس که ۲۰/۱۶میلیون تن بوده است.

BME، همچنین گفت: بازار مس تصفیه شده امسال کمبودی معادل ۳۰۰هزار تن، در سال ۲۰۰۷ کمبود آن ۱۰۰هزار تن و در سال ۲۰۰۸ بازار خیلی جزیی خواهد داشت.

رشد مصرف چین به جای اینکه ۴درصد کاهش داشته باشد ۵/۲درصد افزایش داشته است و انتظار می‌رود مصرف اروپای‌غربی افزایش ۵/۹درصدی داشته باشد که قبلا این رشد ۵/۷درصد برآورد شده بود.

کسادی در بازار مسکن آمریکا که قبلا با ۵/۱درصد کاهش تقاضا پیش‌بینی شده بود تنها ۷/۰درصد کاهش داشته است.

ذخایر استراتژیک مس تصفیه شده تا قبل از پایان سال ۲۰۰۷ به اتمام خواهد رسید و قبل از کسادی بعدی فرصت کمی برای ترمیم آن خواهد بود.