پیش بینی می شود شرکت کودلکو (Codelco)، که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس دنیا محسوب می شود، در مذاکرات فصل پاییز، تقاضای افزایش قیمت تولیدات خود را داشته باشد. به گزارش شرکت ملی صنایع مس و به نقل از متال بولتن، طبق اظهارات برخی منابع تجاری به متال بولتن، کمبود موجودی و ذخیره در بازار موجب خواهد شد تا این تولیدکننده شیلیایی اضافه قیمت محصولات خود را از ۱۰۵‌دلار در هر تن در سال جاری و ۱۱۵‌دلار در سال ۲۰۰۵، به ۱۲۵‌دلار در هر تن افزایش دهد.

همچنین یکی از فروشندگان اروپایی به متال بولتن گفت: مردم دچار نگرانی شده اند و همین موضوع می تواند کمک بزرگی برای فروش این شرکت باشد.

وی افزود: وقتی قیمت مس ۸‌هزار دلار در هر تن باشد، دیگر فرقی نمی کند که اضافه قیمت آن ۱۱۰‌دلار اعلام شود یا ۱۲۰دلار. ولی هنگامی متوجه تغییر ناگهانی قیمت‌ها می شویم که به یاد بیاوریم تا سال ۲۰۰۴ اضافه قیمت تولیدی بین ۳۳ تا ۴۰‌دلار بوده است.

موجودی انبارهای بازار فلزات لندن به سختی به بیش از ۱۰۰‌هزار تن می رسد و این میزان تنها برای دو روز مصرف جهانی کافی است. کارشناسان بازار عقیده دارند که محل این انبارها باعث تشدید کمبود موجودی ها می شود. به گفته یکی از منابع تجاری، در همین موقع از سال پیش، فقط در انبارهای بازار فلزات لندن در اروپا ۱۰‌هزار تن موجودی وجود داشت، ولی امسال تمام موجودی های این بازار در آسیا می باشد. با اینکه هنوز ۳۵۰تن در اروپا باقی مانده است، ولی این میزان، مشکل ما را حل نمی کند.

طی سه روز متوالی در هفته گذشته، موجودی مس انبارهای بازار فلزات لندن افزایش پیدا کرد، ولی دلیل این افزایش موجودی، ورود این فلز سرخ رنگ به سنگاپور و بوسان بوده است. در عین حال، اسکوندیدا (Escondida)، که بزرگ‌ترین معدن مس جهان است، هفته گذشته اعلام فورس ماژور کرد و کودلکو نیز شاهد کاهش تولید خود در کارخانجات چوکی کاماتا (Chuquicamata) به علت رانش زمین در تابستان بود. البته در حال حاضر به نظر میرسد که تاثیر اتفاقات اخیر بر روی تولید چوکی کاماتا کمتر از آن چیزی باشد که قبلا پیش بینی می شد، ولی این کارخانه حداقل تا دو ماه آینده با تمام ظرفیت خود قادر به فعالیت نخواهد بود. با در نظر گرفتن چنین شرایطی، بسیاری از خریداران به این نتیجه خواهند رسید که راه دیگری به جز موافقت با افزایش قیمت در قراردادهای سالانه خود با فروشندگان ندارند. یکی از تولیدکنندگان اظهار داشت: اخیرا طی تماس‌های تلفنی از ما پرسیده می شود که چگونه می خواهیم به

تعهدات مان عمل کنیم. واضح است که بسیاری از افراد هنگام بازگشت به کار خود در ماه سپتامبر، نگران این هستند که با شرایط موجود چه چیزی در انتظارشان خواهد بود.

در اواسط ماه ژوئن، جریمه دیرکرد خریدهای نقدی و سه ماهه مس به ۱۵۰‌دلار در هر تن افزایش یافت و موجب شد تا سرمایه گذاری بر روی این کالا طی ماه‌های فصل تابستان روز به روز مشکل تر شود. بسیاری از خریداران، برای این که پول خود را از دست ندهند، از ذخایر

انبارهای شان استفاده کرده اند، که البته این ذخایر تا ماه سپتامبر باید دوباره تجدید و پر شوند. یکی از بازرگانان در گفته های خود تأکید می کند: ما احساس می کنیم که این وضعیت موجب بالا رفتن هر چه بیشتر اضافه قیمت‌ها در ماه سپتامبر خواهد شد. البته در شرایطی که قیمت مس به ۸‌هزار دلار در هر تن رسیده است، دیگر وجود اضافه قیمت‌ها اهمیت چندانی ندارد، فقط این که از نظر روانی تاثیرگذار خواهد بود. اگر اضافه قیمت‌ها افزایش پیدا کنند، اینگونه به نظر می رسد که بازار رو به کسادی می رود. به گزارش بازرگانان، در حال حاضر اضافه قیمت در بازارهای اروپایی بر اساس قیمت روتردام، بین ۱۱۰ تا ۱۲۰‌دلار در هر تن می باشد.