هند سعی دارد برای دستیابی به یک توافقنامه تجارت‌ آزاد (FTA) با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) و تامین نیازهای انرژی خود در آینده و رونق صادرات محصولاتی مثل فولاد به مذاکره بپردازد.

به گزارش سیمافلز، اتاق بازرگانی و صنعت هند (Assocham) پیش‌بینی می‌کند که تجارت دو جانبه بین هند و اعضای شورای مذکور- عربستان، کویت، عمان، امارات، بحرین و قطر- بتواند تا سال ۲۰۱۰ به ۲۵‌میلیارد دلار برسد.

گزارش آسوچام (Assocham) حاکی از آن است که هند به زودی برای تبدیل شدن به چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان پس از چین، ایالات‌متحده و ژاپن، جایگزین کره‌جنوبی خواهد شد.

هند و شورای همکاری خلیج‌فارس در سال ۲۰۰۴ جهت همکاری اقتصادی دست به امضای یک توافقنامه اساسی زدند تا بتوانند تجارت دو‌جانبه را توسعه بخشند و نیز زمینه را برای مطالعات امکان‌سنجی در FTA فراهم آورند.

صنعت آهن و فولاد هند به عنوان یک بخش کلیدی جهت توسعه صادرات این کشور معرفی شده است و نیز واردات قراضه، ذغال‌سنگ، کک، سنگ‌آهن و بریکت به داخل هند احتمالا رشد پیدا خواهد کرد.

شرکت اساراستیل (Essar) هند دارای طرح‌هایی برای احداث یک کارخانه در قطر می‌باشد و صادرات فرآورده‌های نهایی و نیمه نهایی هند به این منطقه روبه‌رشد گذاشته است.