احتمال افزایش قیمت‌های مس وجود دارد

طبق گزارش اخیر گولدمن (Goldman) قیمت‌های مس ممکن است سال آینده ۱۰‌درصد افزایش پیدا کند. به گزارش سیما فلز به نقل از بلومبرگ، شرکت‌های معدنی نظیر کودلکو و بی‌اچ‌پی به شدت سعی دارند ظرفیت تولید خود را به قدری افزایش دهند تا از عهده تامین تقاضای جه انی برآیند. قیمت‌های این فلز مصرفی در لوله‌ها و سیم‌ها ممکن است در سال ۲۰۰۷ به‌طور میانگین ۴۱/۳‌دلار در پوند باشد که نسبت به متوسط قیمت احتمالی ۱۰/۳‌دلاری در سال‌جاری بالاتر خواهد بود.

کمبودهای نیروی انسانی ماهر و ادامه افزایش هزینه‌ها احتمالا باعث به تاخیر افتادن پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای جدید خواهند شد و عرضه این فلز را با محدودیت بیشتری مواجه خواهد ساخت زیرا بروز اعتصاب‌ها موجب کاهش تولید در معادن کنونی می‌گردد. طبق پیش‌بینی گولدمن، ذخایر مس در سال ۲۰۰۷ ممکن است به ۳/۲ هفته مصرفی کاهش یابد درحالی‌که این رقم در سال‌جاری ۵/۲ هفته مصرف جهان می‌باشد. بنابراین در سال آینده قیمت‌های مس در یک دوره طولانی‌تری بالا باقی خواهد ماند.

بازار مس ممکن است امسال با یک کمبود ۱۰۱‌هزار تنی مواجه باشد و در سال آینده به ۲۳‌هزار تن تقلیل یابد.

مس برای تحویل فوری امسال ۶۵‌درصد جهش داشته است. روز دوشنبه قیمت نقدی مس در بورس لندن به ۵/۷۴۸۴‌دلار در تن رسید. طی پنج سال گذشته قیمت این فلز سرخ پنج برابر شده است.

هزینه روز افزون توسعه معادن در راستای رقابت شرکت‌ها با یکدیگر برای نیروی انسانی، تجهیزات و مواد اولیه، و چند دهه رکود مداوم همگی بدان معنا بوده است که عرضه‌های جدید این فلز ظاهرا چندان برای تامین فوری تقاضا از سوی چین کافی نیست.

چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس جهان، احتمالا در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۳‌درصد مس بیشتری مصرف خواهد کرد که بالاتر از افزایش احتمالی ۷‌درصدی در سال‌جاری خواهد بود.

مصرف‌کنندگان چینی احتمالا سطوح ذخایر را کاهش داده اند، به گونه ای که بیش از ۳۰۰‌هزار تن از این فلز در سال‌جاری از سوی دفتر ذخیره استراتژیکی این کشور ( SRB ) عرضه شد.

احتمالا واردات مس چین در فصل چهارم سال به شدت رشد خواهد یافت و این پدیده موجب حمایت گسترده از قیمت‌های این فلز سرخ خواهد شد.

یک تحلیلگر در موسسه یوبی‌اس (UBS) نیز در میان تحلیلگرانی است که پیش‌بینی می‌کند قیمت‌های مس مجدداً رشد پیدا کند. وی گفت: قیمت این فلز سرخ ممکن است در سال ۲۰۰۷ با ۶‌درصد رشد به‌طور متوسط به ۷۱۶۵‌دلار در تن برسد، در حالیکه این رقم در سال‌جاری به‌طور متوسط ۶۷۵۵‌دلار خواهد بود.

شرکت‌های کودلکو، بزرگترین تولیدکننده معدنی مس جهان و فریپورت (Freeport) امسال اهداف تولیدی خود را ۵۳۸‌هزار تن کاهش دادند. شرکت بی‌اچ‌پی در ۲۳ آگوست گفته بود که اهداف تولید جهانی مس در سال‌جاری ۶۰۰‌هزار تن متریک سقوط داشته است.

معادن مس که بیش از دو‌میلیون تن از ظرفیت یا ۱۵‌درصد از کل ظرفیت جهان را تشکیل می‌دهند، ممکن است امسال با یک سری اعتصاب مواجه شوند.

میزان وقوع وقفه‌های عرضه در میان تولیدکنندگان فعلی به شکل فوق‌العاده ای بالا است. شرکت کودلکو که تحت مالکیت دولت شیلی قرار دارد مجبور است با معدنکاران خود در آندینا (Andina) و چاکویکاماتا، بزرگ‌ترین معدن خود، در اواخر سال‌جاری در خصوص میزان حقوق به مذاکره بنشیند.

بی‌اچ‌پی، بزرگ‌ترین معدنکار جهان، در پروژه مس اسپنس (Spence) خود با یک اعتصاب مواجه شده است. یک وقفه تقریبا چهار هفته‌ای در معدن اسکوندیدا متعلق به بی‌اچ‌پی، بزرگ‌ترین مس جهان، تولید خود را ۴۵‌هزار تن یا حدود مصرف یک روز جهان کاهش داد.

مصرف جهانی مس تصفیه شده در سال ۲۰۰۶ تقریبا ۸/۴‌درصد افزایش خواهد داشت که بالاتر از نرخ رشد ۹ دهم ‌درصدی در سال ۲۰۰۵ خواهد بود. میزان رشد در سال ۲۰۰۶ به‌علت عدم قابلیت دسترسی به این فلز محدود خواهد شد و این پدیده می‌تواند حاکی از یک اصول اولیه مطلوب باشد.

چین ممکن است مس بیشتری خریداری کند زیرا مصرف کنندگان این کشور با کاهش شدید ذخایر مواجه شده‌اند.

اقتصاد چین در فصل دوم سال ۳/۱۱‌درصد رشد داشت که در بیش از یک دهه اخیر بیشترین رشد را نشان می‌دهد چرا که این کشور خودروهای بیشتری تولید و کارخانه‌ها و مسکن‌های بیشتری بنا کرد.