با توجه به اینکه عرضه معادن در همگامی با تقاضای جهانی ناموفق بود، پیش بینی قیمت مس و نیکل توسط پیش بینی کنندگان کالا در استرالیا، افزایش داشت. به گزارش شرکت ملی صنایع مس ایران به نقل از بلومبرگ موسسه منابع اقتصادی و کشاورزی استرالیایی مستقر در ملبورن در بیانیه فعلی خود گفت: مناقشه کارگری، و پایین بودن ذخیره باعث تقویت قیمت دو فلز پایه شده است. موسسه پیش بینی‌کننده، قیمت‌ها را برای سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به ترتیب ۱۲درصد و ۱۳درصد افزایش پیش‌بینی کرده است.

مس و نیکل و سایر فلزات امسال به رکورد رسیدند و این رکورد با رشد اقتصادی و افزایش تقاضا در صنایع اتومبیل، صنعت خانه‌سازی و لوازم خانگی تقویت شد. اعتصابات کارگری در معادن حمایت شد. اعتصابات کارگری درBHP بیلیتون که منجر به قطع عرضه شد، نیز مزید بر علت شده.

این موسسه در گزارش وب‌سایت خود نوشت: وضعیت عرضه و تقاضا تاثیر بالقوه ناشی از فعالیت صنعتی بر عرضه از سوی برخی از معادن بزرگ در آمریکای جنوبی، بر قیمت‌های مس تاثیرگذار خواهد بود.

شرکت‌های معدنکاری همچون کودلکوی شیلی با شرکت مس و طلای Freeport-Mcmoran مستقر در نیواورلئان وقفه‌های عملیاتی داشتند. کودلکو بزرگترین تولیدکننده مس جهان با مذاکرات و مناقشات حقوق و دستمزد در معادن Elteniente، Andina و Chuquicalnata امسال مواجه بود.موسسه گفت: انتظار می‌رود قیمت‌های مس مورد استفاده در لوله‌سازی، کابل‌سازی و مسکن با میانگین ۶۸۴۰ دلار در هر تن و یا ۱۰/۳ دلار هر پوند در مقایسه با پیش‌بینی ژوئن که ۶۱۲۰ دلار در هر تن بود، باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت مس در سال ۲۰۰۷ در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ۵۵۵۰ دلار به ۶۱۲۰ دلار در هر تن برسد.