با اجرای ۱۳ پروژه صنعتی، تولید آهن اسفنجی از ۴۱/۶‌میلیون تن کنونی به ۲/۲۱‌میلیون تن تا پایان برنامه چهارم توسعه خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری «مهر»، در حال حاضر تولید آهن اسفنجی در مجتمع‌های فولاد مبارکه به ظرفیت ۹۶/۳‌میلیون تن، فولاد خوزستان ۲۶/۲‌میلیون تن و ذوب آهن اصفهان به میزان ۱۹۰‌هزار تن است.

براساس این گزارش، میزان تولید آهن اسفنجی از ۴۱/۶‌میلیون تن کنونی تا پایان برنامه چهارم توسعه به ۲/۲۱‌میلیون تن افزایش خواهد یافت.تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید فولاد کشور به ۱۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تن رسید که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته و براساس طرح جامع فولاد، این رقم تا پایان سال ۸۸ به ۱/۲۸‌میلیون تن خواهد رسید. این گزارش می‌افزاید: برای تحقق ۱/۲۸‌میلیون تن فولاد تا پایان سال ۸۸ معادل ۳۸‌میلیون و ۸۰‌ هزار تن گندله (ماده اولیه تولید فولاد) نیاز است که اغلب آن از معادن چغارت، گل گهر، سنگان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، و گندله‌سازی اردکان و بافق تامین خواهد شد.

در حال حاضر و براساس آمارهای موجود، هند با تولید ۱/۱۱‌میلیون تن در رتبه اول، ونزوئلا با ۹/۸‌ میلیون تن رتبه دوم، ایران با ۹/۶‌میلیون تن در رتبه سوم ومکزیک با ۶‌میلیون تن تولید در رتبه چهارم تولید آهن اسفنجی قرار دارد.