واردات بیش از 5/2میلیون تن انواع محصولات فولادی

گروه بورس فلزات- واردات فولاد کل کشور براساس اطلاعات و آمار ارائه شده از گمرک طی ۶ماه ابتدای سال ۱۳۸۵، دومیلیون و ۷۵۰هزار و ۹۶۹تن به ارزش یک‌‌میلیارد و ۵۹۰میلیون و ۷۹۸هزار دلار بوده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، قیمت انواع محصولات فولادی در بازارهای داخلی طی ابتدای سال‌جاری با تاثیرپذیری از رشد قیمت‌های جهانی با افزایش مواجه شد.

روند این افزایش قیمت در محصولات ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد به حدی رسید که طی یک‌ماه گذشته از نرخ جهانی نیز پیشی گرفت.

براساس این گزارش به دلیل کنترل رشد قیمت‌ها دولت تصمیم گرفت تا صادرات تیرآهن را تا پایان شهریور ماه متوقف ساخته و واردات آن با تعرفه صفر درصد صورت بگیرد که متاسفانه با وجود تعرفه صفر طی ۶ماه سال‌جاری تنها ۲۱۷هزار و ۵۸۱تن انواع پروفیل و تیرآهن از مرزهای کشور وارد شد که این میزان جوابگوی تقاضای داخلی نبوده و منجر به رشد بی‌رویه آن شد، به حدی که از قیمت‌های جهانی هم فراتر رفت.

میزان میلگرد واردشده طی ۶ماه ابتدای سال هم معادل ۱۷۹هزار و ۳۲۸تن به ارزش ۷۹میلیون و ۸۵۵هزار دلار بود.

رشد بی‌رویه قیمت محصولات فولادی تنها دامنگیر تیرآهن و میلگرد بود و نرخ رشد انواع ورق در بازارهای داخلی با فاصله متعادلی نسبت به قیمت‌های جهانی بود. میزان واردات انواع ورق گرم طی ۶ماه ابتدای سال ۷۵۸هزار و ۱۲۴تن به ارزش ۵۰۲میلیون و ۷۷۷هزار و ورق سرد ۴۱۸هزار و ۹۹۸تن به ارزش ۲۶۹میلیون و ۸۲۶هزار دلار بود.

همچنین میزان واردات صورت گرفته انواع ورق اندود شده طی ۶ماه ابتدای سال ۱۷۸هزار و ۸۶۱تن به ارزش ۱۵۸میلیون و ۲۸هزار دلار بوده است.

بنابراین گزارش، میزان واردات ورق ضدزنگ ۶ماه ابتدای سال به ۱۷هزار و ۶۸۹تن به ارزش ۴۴میلیون و ۳۱۴هزار دلار و ورق آلیاژی ۲۰هزار و ۱۳۵تن به ارزش ۳۹میلیون و ۶۱۰هزار دلار رسید.

همچنین میزان واردات صورت گرفته ۶ماه ابتدای سال مفتول و مفتول ضدزنگ هر یک به ترتیب ۱۰هزار و ۷۷۰ و ۴۳۸تن به ارزش ۷میلیون و ۴۵۸هزار و یک‌میلیون و ۱۰۲هزار دلار بود.

براساس این گزارش میلگرد ضدزنگ، پروفیل ضدزنگ و شمش ضدزنگ هم طی ۶ماه ابتدای سال به میزان یک‌هزار و ۶۹۱، ۸۸هزار و دو هزار و ۱۹۶تن به ارزش ۴میلیون و ۱۲۰هزار، یک‌میلیون و ۵۳۴هزار و ۹۹۶هزار دلار شد.

شمش‌های آلیاژی، میلگرد آلیاژی، پروفیل آلیاژی، مفتول آلیاژی هم به میزان دوهزار و ۷۷۸تن، ۹۹۱تن، ۱۹هزار و ۷۰۰تن، ۸هزار و ۷۴۸تن به ارزش به ترتیب دومیلیون و ۴۲۱هزار، ۶۵۰هزار، ۱۱میلیون و ۵۰۷هزار و ۹میلیون و ۳۴۰هزار دلار طی ۶ماه ابتدای سال وارد شد.

واردات شمش فولادی هم طی بهار و تابستان ۷۷۲هزار و ۳۱۳تن به ارزش ۳۰۴میلیون و ۸۰۶هزار دلار بود.

فروآلیاژ و پودر آهن هم طی ۶ماه ابتدای سال به میزان ۲۰هزار و ۳۴۱تن و ۳۵هزار و ۳۴۰تن به ارزش به ترتیب ۱۸میلیون و ۵۷۳هزار و ده‌میلیون و ۹۱هزار دلار وارد شد.

در قسمت قراضه نیز واردات به میزان ۴هزار و ۶۳۰تن قراضه چدن و ۸۰هزار و ۲۲۸تن ضایعات آلیاژی هر یک به ترتیب به ارزش ۵۸۰هزار و ۱۵میلیون و ۸۷۱هزار دلار انجام شد.