نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، گفت: ‌‏به تازگی در استان قزوین شاهد ورود آهن‌‏آلات غیراستاندارد و استفاده از آنها در ساخت و ساز بودیم که این امر به کیفیت و استحکام ساخت و ساز لطمه وارد می‌‏کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، مهندس علی فرخ‌‏زاد، افزود:‌‏ ضمن بازدیدی که از پروژه‌‏های در حال ساخت داشتیم، در شهر محمدیه به نوعی تیرآهن برخورد کردیم که وزن و مقاطع آن از حالت استاندارد کمتر بود.

وی اظهارداشت: با توجه به این‌‏که طراحی ساختمان بر اساس وزن و ابعاد آهن استاندارد ایران انجام می‌‏شود، این کاستی‌‏ها باعث کاهش قابل توجه استحکام ساختمان می‌‏شود.

مهندس فرخ‌‏زاد، ادامه داد: ‌‏مشکل دیگر این‌‏گونه آهن‌‏آلات نوع آلیاژ آن است که برای ما نامشخص است و الکترود مورد نیاز جهت جوشکاری آن با الکترودی که در ایران برای جوش به کار می‌‏رود، ممکن است متفاوت باشد. در نتیجه جوش این آهن‌‏آلات به هیچ‌‏وجه مستحکم نخواهد بود.

وی، ضمن تاکید بر عدم استفاده از این آهن‌‏آلات، گفت: متاسفانه در سال جاری قیمت آهن به شدت افزایش یافت و چون قیمت هر شاخه از این آهن‌‏آلات بین ۷ تا ۱۲هزار تومان ارزان‌‏تر از آهن‌‏های تولید داخل است، برخی سازندگان از این آهن‌‏آلات استفاده می‌‏کنند که قطعا در استحکام ساختمان تاثیر منفی دارد و نباید مورد استفاده قرار گیرد.عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، خاطرنشان کرد: با وجود ادعای واردکنندگان بر استاندارد بودن این آهن‌آلات در بعضی موارد مشاهده شده وزن و ابعاد آنها کمتر از حالت استاندارد است.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: استاندارد آهن‌‏آلات تولیدی در ایران طبق استاندارد ACAA آمریکا است که توسط مرکز تحقیقات و استاندارد صادر می‌‏شود و خریداران آهن‌‏آلات باید این گواهی را از فروشندگان دریافت نمایند.