تعادل در بازار ورق

گروه بورس فلزات- بازار ورق در ایران متعادل شده است. در این بازار به عنوان مثال ارزش ورق گرم دارای ضخامت ۲ ،حدود کیلویی ۴۸۰ تا ۴۹۰تومان یا معادل تنی ۵۲۰دلار است. این قیمت در مورد ورق‌هــــای دارای ضخامت های ۴ و ۳ نیز از مرز کیلویی ۴۶۰تومان یا معادل تنی ۵۰۰دلار فراتر نمی‌رود این در حالی است که قیمت پایه ورق در کشور همسایه (امارات) به تنی ۵۸۰دلار می‌رسد و نرخی که فولادسازان ایرانی به اماراتی‌ها می‌فروشند در مرز ۵۴۰دلار قرار دارد.

این وضعیت نشان می‌دهد که ورق در ایران نسبت به بازار جهانی ارزان است چرا که همین ورق زمانی که به دست تجار و خرده‌فروشان عرب می‌رسد از تنی ۵۹۰دلار هم تجاوز می‌کند.

از سوی دیگر صاحبنظران میانگین قیمت ۵۲۰ تا ۵۴۰دلار را برای هر تن ورق مناسب می‌دانند و معتقدند هر زمان قیمت ورق از مرز ۵۷۰دلار در تن تجاوز کرده بحران در بازار آن نیز آغاز شده و بهتر است فولادسازان بزرگ، قیمت‌ها را در سطح فعلی نگه دارند زیرا در صورت بالارفتن قیمت‌های ورق از حد متعادل، مصرف‌کنندگان از خرید خود می‌کاهند و به دنبال کالای جایگزین می‌روند.

از سوی دیگر کنترل بازار ورق برای کشوری نظیر ایران هم دشوار است زیرا تولید آن، آنقدر نیست که توان کنترل بازار را به فولادسازان بدهد.

وقتی چین با تولید ۲۷۵میلیون تن فولاد دست به کنترل بازار می‌زند و به دنبال آن ژاپن و کره هم بر بازار مسلط هستند دلیل آن قابل ملاحظه بودن حجم تولید است.

همین عامل باعث شده تا قیمت‌ها در بازار ورق این کشورها مثلا نوسان ۵۰درصدی نداشته باشد ولی این تضمین در مورد بازار ورق ایران هنوز وجود ندارد.

فولادسازان ایرانی باید برای کنترل بازار ورق به سوی یک استراتژی به دور از منفعت‌طلبی و به دور از اهداف کوتاه‌مدت حرکت کنند.

در غیر این صورت بازار داخلی ماهمواره تابع بازار جهانی خواهد بود و قدرت کنترل بازار از دست فولادسازان خارج می‌شود.

همچنین در حال حاضر شاهد رشد کاذب قیمت تیرآهن هستیم که به‌طور غیرقابل تصوری از قیمت ورق بالاتر رفته است.

در یک بازار منطقی، قیمت تیرآهن نباید از قیمت ورق بالاتر برود زیرا تولید ورق باید با تکنولوژی پیشرفته و ظرافت خاصی انجام شود که برای تولید تیرآهن این موارد زیاد لازم نیست.

هنگامی که میانگین قیمت هر تن ورق در بازار ۵۴۰دلار است قیمت تیر آهن نباید در آن از تنی ۴۸۰ تا ۴۹۰دلار بیشتر باشد اما در بازار فولاد ایران شاهد عکس این وضعیت هستیم.

با این حال به نظر می‌رسد بازار ورق برعکس بازار تیرآهن فعلا با آرامش توام است.