اعداد و ارقام ارائه شده در مورد تولید و گردش مالی ذوب آهن اصفهان اشتباه است

گروه بورس فلزات- با توجه به اظهارات پیش از دستور ابطحی، نماینده شهرستان خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، مهندس بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با رد اتهامات و اظهار تعجب از سخنان ابطحی و بیان توانمندی‌ها و دستاوردهای ذوب‌آهن اصفهان، گفت: ذوب‌آهن اصفهان افزون بر ۳۵سال است که به امر تولید و خدمت‌رسانی در صنعت فولاد کشور مشغول است و با پرسنلی قریب به هفده‌هزار نفر اعم از رسمی و پیمانی یکی از بزرگ‌ترین و افتخارآفرین‌ترین مجموعه‌های کارگری و تولیدی کشور محسوب می‌شود. این مجموعه بزرگ صنعتی هم‌اکنون با همت و توان مدیریت و کارکنان زحمتکش و لایق آن توانسته است با تجهیزاتی که بعضا عمر کاری آنها به اتمام رسیده است، فراتر از ظرفیت اسمی تولید علاوه‌بر تامین نیازهای داخلی کشور، محصولات خود را به بسیاری از کشورهای مهم و بزرگ صنعتی دنیا صادر نماید و برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی افتخارآفرینی کند. عکس: منصورنمایشی

وی گفت: ذوب‌آهن اصفهان افتخار دارد که در دوران دفاع مقدس چهارده‌هزار ایثارگر، یک‌هزار و چهارصد جانباز و دویست و هشتاد شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و در حال حاضر نیز بیش از چهل‌درصد شاغلان آن (اعم از پرسنل و مدیران) از خانواده بزرگ و افتخارآفرین ایثارگران هستند.

وی افزود: تولید بیش از دومیلیون تن فولاد در سال همراه با حجم بالای گردش مالی کار بزرگی است که بر حساسیت و اهمیت ویژه این مجتمع بزرگ صنعتی در عرصه تولید و اقتصاد کشور می‌افزاید. سبحانی اهمیت صنعت فولاد کشور و نقش مهم آن در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را یادآور شد و گفت: هم‌اکنون ذوب‌آهن اصفهان با تکیه بر توانمندی‌های خود یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های فولاد کشور را با نام طرح توازن در دست اجرا دارد که انشاءا... با راه‌اندازی آن یک‌میلیون و چهارصد هزار تن فولاد خام به ظرفیت فولاد کشور افزوده می‌شود.

وی ضمن انتقاد از ارائه بعضی از مطالب و گزارش‌های غیرمنصفانه علیه فولاد کشور و ذوب‌آهن اصفهان گفت:‌ در شرایط فعلی که دولت محترم تاکید بر عدالت‌محوری،‌ اشتغالزایی و تولید می‌ورزد و برای تحقق سیاست‌ها و راهکارهای ارائه شده در این زمینه نیاز به آرامش و حمایت راهنمایی صادقانه دارد، صحیح نیست افراد مومن که در ایمان و اعتقاد و نیت خیر آنان تردیدی نیست به جای انتقادات سازنده بدون تحقیق درست و کشف واقعیات به هر طریقی با عبارات نادرستی همچون مساله‌دار بودن معاملات و جریان‌های فاسد و... کارکنان شریف صنعت پرمشقت فولاد را آزرده خاطر سازند.

مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به نطق پیش از دستور آقای ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، گفت: با خواندن متن سخنان ایشان بسیار تعجب کردم، اول از اینکه نماینده محترمی که می‌تواند با استفاده از اختیارات قانونی خود و در راستای انجام وظیفه نمایندگی در صورت مشاهده هرگونه تخلف، دستگاه‌های دولتی وزیر مربوطه را به مجلس فراخوانده و در رابطه با موضوع موردنظر از ایشان سوال کنند و تذکر دهند و دستگاه‌های نظارتی مسوول را در جریان تخلفات قرار دهند تا طبق قانون رسیدگی کنند، چرا و با چه هدفی آن هم در هفته دولت اینگونه به مدیریت اجرایی و بخش عمده‌ای از صنعت کشور در قالب نطق پیش از دستور، حمله می‌کنند و مطالب و اعداد و ارقام نادرستی را که معلوم نیست از کدام کانال مغرضی به دست ایشان رسیده و قبل از حصول اطمینان از صحت آن از تریبون مقدس مجلس مطرح می‌نمایند و اتهامات بی‌‌اساسی را به افراد وارد می‌کنند.

وی ضمن اظهار تعجب از اظهارات ابطحی گفت: ایشان در مورد حقوق ماهانه و پاداش سالانه مدیران ارقامی را بیان کرده‌اند که من نمی‌دانم در کجا و چه کسی چنین وجوهی را پرداخت کرده و چه کسی گرفته، ولی قطعا در ذوب‌آهن اصفهان و در کل وزارت صنایع و معادن هم فکر نمی‌کنم حتی یک نفر باشد که چنین حقوق و پاداشی را دریافت کرده باشد، اگر هست بهتر است صریحا نام ببرند تا کل مدیران مورد اتهام قرار نگیرند.

مدیر عامل ذوب‌آهن گفت: پرداخت حقوق در ذوب آهن اصفهان که در شرایط بسیار سختی در جهت تولید و خدمت به صنعت فولاد کشور تلاش می‌کنند، مشمول قانون حداکثر حقوق کارکنان دولت است.

وی در مورد بخشی از اظهارات ابطحی در مورد پروژه‌های فولاد و مبالغی که اعلام کرده است، گفت: این موضوع به ذوب‌آهن ارتباطی ندارد و چون مربوط به فولاد کشور است مدیران فولاد و ایمیدرو بایستی توضیح بدهند. وی در خصوص تعدیل پرداخت یک‌میلیارد و سیصد و بیست و چهار میلیون ریالی مابه‌التفاوت نرخ ارز گفت: جناب ابطحی مطلع بودند مطالبی که به عنوان نطق پیش از دستور در مجلس طرح می‌کنند از طریق مطبوعات منتشر می‌شود، لذا جا داشت ایشان با دقت بیشتری ارقام و اعداد را اعلام می‌کردند. در این مورد اولا، طرف قرارداد یک شرکت خارجی است و موضوع قرارداد، برگزاری دوره آموزشی و کارورزی در کارخانه‌های فولاد انگلستان بوده و تعدیل پرداختی بابت تغییرنرخ تبدیل پوند به دلار معادل سه‌درصد مبلغ قرارداد بوده است که با مبلغ اعلام شده از طرف ایشان تفاوت فاحش دارد.

وی یادآور شد: نتایجی که از اجرای این دوره آموزشی در ارتقای کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش بهره‌وری طی یک دوره کوتاه به دست‌آمده به مراتب بیش از هزینه‌های آموزشی انجام شده می‌باشد.

سبحانی افزود: ابطحی با مساله‌دار خواندن معاملات و قراردادها و مزایده‌ها و فروش‌های ذوب آهن، عملکرد صادقانه جمع کثیری از کارکنان و مدیران دلسوز و متعهد شرکت را که صادقانه انجام‌وظیفه می‌کنند زیر سوال برده‌اند. آیا اینگونه کلی گویی بدون مدرک و دلیل به شرکتی که به طور مستمر توسط سازمان‌های بازرسی و نظارتی کنترل می‌شود، موجب دلسردی کارکنان نمی‌شود؟!

وی پیاده‌سازی (ERP) در ذوب‌آهن اصفهان را یکی از اقدامات موثر برای ایجاد تحول چشمگیر در سیستم مدیریت این شرکت دانست و گفت: در حالی که دولت محترم طی بخشنامه‌ای دستگاه‌های دولتی را ملزم به استفاده از سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) کرده، ذوب‌آهن اصفهان افتخار دارد، اولین شرکتی است که این سیستم را پیاده کرده و هدف از اجرای آن چیزی نیست جز شفاف‌سازی حساب‌ها و به هنگام کردن اطلاعات مالی و عملیاتی شرکت که انشا‌ء‌ا... با عملیاتی شدن زیرسیستم‌های این سیستم ظرف یک سال آینده تحول چشمگیری در سیستم اطلاعات مدیریت ذوب آهن شاهد خواهیم بود.