پیش‌بینی‌ها از قیمت فولاد

گروه بورس فلزات‌ـ رحمت‌ا... باقرپور: اخباری که پیش‌رو دارید از منابع مرتبط خارجی ترجمه شده است حاکی از پیش‌بینی افزایش قیمت محصولات طویل فولادی و کاهش نرخ ورق در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی است. افزایش قیمت فولاد در اروپا از اول اکتبر

شرکت هلندی‌ـ انگلیسی کوروس CORUS قیمت محصولات فولادی طویل را تا میزان ۱۰درصد از اول اکتبر امسال افزایش خواهد داد. این افزایش قیمت با توجه به بالابودن تقاضای این محصولات صورت خواهد گرفت.

درک راندال DEREK RANDALL مدیر بازرگانی بخش محصولات طویل این شرکت اعلام داشت تقاضا در بازارهای اصلی‌مان نظیر ساختمان‌سازی، بازار تجاری و کشتی‌سازی بالا است و ما قیمت‌ها را در این بازارها افزایش خواهیم داد.

هفتــه قبل شــرکت تیــسن کــروپ THYSSENKRUPP بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در کشور آلمان اعلام کرد ما برآنیم که قیمت ورق و کلاف‌های گرم را از اول اکتبر به بعد تا ۳۰یورو افزایش دهیم این افزایش قیمت پیامد بالابودن قیمت مواداولیه است.

دومین شرکت فولادسازی آلمان سالیزگیتر SALZGITTER نیز پیش‌بینی می‌کند قیمت محصولات فولادی تخت نظیر انواع ورق و پلیت هر تن ۴۰یورو طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ افزایش یابد. این شرکت علت افزایش قیمت فولاد را بالابودن قیمت مواداولیه می‌داند.

شرکت‌های تولیدکننده فولاد در حال حاضر نه تنها از بالارفتن تقاضای فولاد خشنود می‌شوند بلکه از ثبات بازار که توان و قدرت قیمت‌گذاری آنها را بهبود می‌بخشد نیز سود می‌برند. یکی از وقایع مهم امسال خرید کامل آرسلر توسط شرکت میتال اولین شرکت تولیدکننده فولاد جهان است. آرسلر خود رقیب شرکت میتال و دومین شرکت بزرگ تولید فولاد جهان بود.

در حال حاضر قیمت کلاف گرم طی امسال در اروپا به میزان هر تن حدود ۵۰۰یورو است، این قیمت حدودا نزدیک بالاترین قیمت سه ماه آخر سال ۲۰۰۵ است. در حال حاضر دفتر سفارش‌ها در شرکت‌های فولادسازی به واسطه تقاضای شدید مصرف‌کنندگان و واسطه‌ها تکمیل می‌باشد.

تولید بیش از حد فولاد عامل کاهش قیمت

قیمت فولاد در چین پس از ۵ماه پیاپی رشد بالاخره در ماه جولای به دلیل اضافه تولید این محصول کاهش یافت. بانک دولتی چین PBOC) Peoples Bank of China) در گزارشی اعلام داشت قیمت فولاد در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن امسال ۹/۳درصد و نسبت به ماه جولای سال قبل ۹/۴درصد کاهش یافته است. این بانک در گزارش خود افزود: از ابتدای ژانویه امسال ماه جولای اولین ماهی است که قیمت فولاد کاهش یافت اما در مقایسه با ابتدای سال هنوز ۹/۱۱درصد قیمت‌ها بالاتر است.

تحلیلگران بازار فولاد معتقدند اضافه تولید فولاد به این بازار لطمه زده است. فولاد چین طی شش‌ماه اول سال‌جاری توانست روند رشد سریع خود را حفظ کند و به مرز ۲۰۰میلیون تن برسد.

در حال حاضر قیمت سنگ آهن ۱/۱درصد نسبت به ماه ژوئن که شرکت‌های تولیدکننده فولاد و عرضه‌کنندگان بین‌المللی سنگ‌آهن توافق کردند قیمت سنگ‌آهن ۱۹درصد افزایش یابد، بالاتر است.

قیمت آهن نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲درصد پایین‌‌تر است. قیمت فلزات غیرآهنی و مواد غیر فروآلیاژی که از ماه ژوئن ۱/۲درصد افزایش یافته است نسبت به سال قبل ۶/۳۹درصد بالاتر است. قیمت مس ۳/۳درصد نسبت به ماه ژوئن و ۶/۶۳درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. قیمت طلا نیز که ۳درصد نسبت به ماه ژوئن بالاتر است، نسبت به سال گذشته ۲/۳۳درصد افزایش یافته است.

قیمت انرژی در حال حاضر همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و ماهانه ۷/۱درصد افزایش داشته است که نسبت به جولای سال قبل ۴/۱۰درصد رشد یافته است.

نفت خام ۳درصد نسبت به ماه ژوئن و ۳/۸درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش یافته است. قیمت برق هم نسبت به ماه ژوئن ۱/۴درصد و نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶/۴درصد بالاتر است.

منابع: Shin hua REUTERS