هر چند قیمت‌های جهانی مس هنگامی‌که کارگران معدن مس اسکوندیدا شیلی رسما دست از کار بکشند و دست به اعتصاب بزنند قوت پیدا خواهد کرد، اما این پدیده احتمالا با توجه به تصمیم مدیریت این شرکت جهت خاتمه بخشیدن به اعتصابات کارگران، چندان طول نخواهد کشید. به گزارش سیما فلز، کارگران اسکوندیدا قرار است سرانجام پس از چندین هفته مذاکرات حق به جانب با مدیریت این شرکت دست به اعتصاب بزنند. بخش عمده‌ای از سهام اسکوندیدا در اختیار BHP قرار دارد.

اما هر چند این اعتصابات از لحاظ تئوری با توجه به کاهش شدید ذخایر جهانی مس موجب سقوط بازار مس خواهد شد، یک طرح جبرانی جهت جلوگیری از هر گونه وقفه در روند تولید به اجرا در آمده است.

اسکوندیدا به عنوان بزرگ‌ترین معدن مس خصوصی جهان با ظرفیت تولید ۲۷/۱‌میلیون تن متریک مس در سال گذشته، سعی خواهد کرد سهامداران در این میان کمترین لطمه را ببینند. شرکت BHP حدود ۵/۵۷‌درصد سهام اسکوندیدا را کنترل می‌‌کند، در حالی‌که ریوتینتو (RTP) فقط ۳۰‌درصد سهام را در اختیار دارد، یک کنسرسیوم ژاپنی به رهبری شرکت میتسوبیشی حدود ۱۰‌درصد را کنترل می کند و ۵/۲درصد سهام آن نیز در اختیار شرکت بین‌المللی فاینانس قرار دارد.

یک تحلیلگر در شرکت اوراق بهادار نامیس (Numis) گفت: برای ریوتینتو و بی اچ پی، معدن اسکوندیدا یک بخش بزرگ و مناسبی برای بازار مس آنها محسوب می‌شود که اعتصابات اسکوندیدا می‌تواند تاثیر منفی بر روی این بازار داشته باشد.وی افزود اسکوندیدا حدود ۶۰‌درصد تولید مس بی اچ پی و حدود ۵۰درصد تولید این فلز در ریوتینتو را تشکیل می‌دهد. اگر این اعتصاب ادامه پیدا کند قیمت مس شاید بیشتر از ۱۰۰‌درصد رشد پیدا کند.

با توجه به اینکه اسکوندیدا همچنین مهم‌ترین بخش سودآور BHP و نیز RTP محسوب می‌شود، بیش از ۱۸درصد از سود خالص RTP و حدود ۲۰‌درصد از سود خالص BHP در سال ۲۰۰۵، اتحادیه کارگری از یک موضع محکمی برای انجام مذاکرات با مدیریت اسکوندیدا برخوردار است.

این تحلیلگر افزود: ما معتقدیم مدیریت اسکوندیدا مشتاق است، کارگران هر چه زودتر در صورت امکان بر سر کارهای خود باز شوند. تاریخ نشان می‌دهد که اعتصابات در شیلی معمولا به درازا نمی‌کشد. یک تحلیلگر دیگر در موسسه بیس متالز (BaseMetals) گفت: در شیلی اعتصابات چندان طولانی مدت نیستند. اما من از فقدان عکس‌العمل بازار نسبت به اعتصاب احتمالی متعجب هستم. این نشان می‌دهد که این بازار قبلا چنین اعتصابی را پیش‌بینی می‌کرده است و همچنین این دیدگاه بر اساس احتمال آرام شدن روند رشد اقتصادی است.