مس 4‌درصد ارزان شد

منابع خبری گفتند، قیمت مس در نیویورک بعد از آغاز مذاکرات در معدن اسکوندیدا ۴‌درصد ارزان شد. یکی از دلالان کامکس در اتاق بازرگانی نیویورک گفت: طرفین مذاکره از هم خیلی دورند، اما با فروش مس به قیمت ۷۶۰۰‌دلار در هر تن و یا ۳۱۵۰‌دلار در هر پوند مس، آنها خواهان برگشت به کار می‌شوند، این در صورتی است که شرکت خواهان تولید به هر قیمتی است.

اسکات مهیرز تحلیلگر ارشد مرکز فروش کامکس انتظار داشت که قراردادهای مس سپتامبر با قیمت‌های ۳۷/۳‌دلار تا ۲۱/۳‌دلار در هر پوند بسته شود، اما جریانات فعلی این قیمت‌ها به ۷۲۰/۳‌دلار صعود کرد و مجددا در ۱۲ جولای از ۷۷/۳ تجاوز کرد. فروش فوری مس در آگوست با ۱۵/۱۵‌سنت کاهش به ۵۱۳۰/۳‌دلار در هر پوند رسید.

حجم مس نهایی براساس برآورد به میزان ۲۲۰۰۰محموله (Lots) برآورد شده، اما روز پنج‌شنبه اعلام رسمی ۱۶۷۲۸ محموله بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس به نقل از رویتر، سخنگوی اتحادیه اسکوندیدا گفت: روز جمعه کارگران شرکت اسکوندیدا مذاکرات خود را با این شرکت آغاز کردند. آنها موافق مذاکره تا رسیدن به قراردادی مناسب با شرایط طرفین هستند.

مذاکرات بیانگر پیشرفت به سوی توافق در مورد اعتصاب پنج روزهای است که تمام نگاه‌های بازار بین‌المللی معطوف به آن است و باعث کم شدن عرضه و بالا رفتن قیمت فلز سرخ شده است.

به گفته Emanuel Balarie استراتژیست ارشد بازار در شرکت Wisdom Financial به همان نحوی که قیمت طلا در تنش‌های هسته ای ایران در چند ماهه اخیر حساس شده بود، بازار مس نیز به مناقشات کارگری حساس شده است. ادامه وقفه احتمالا قیمت‌ها را بالا خواهد بود، در حالی که هر نوع توافق موجب نزول قیمت می‌شود.

اعتصاب در اسکوندیدا تولید این شرکت را ۶۰‌درصد پایین آورده و روزانه میلیون‌ها دلار به این شرکت خسارت وارد کرده و این شرکت را مجبور به اعلام شرایط اضطراری در تحویل کنسانتره مس کرده است.

صندوق بین‌المللی پول روز جمعه گفت: باتوجه به چشم‌انداز قوی صادرات مس و تقاضای مس محلی، آینده اقتصادی شیلی روشن است.

در روز جمعه ذخیره مرکز مبادله لندن با ازدیاد ۶۵۰۰‌تن مس به ۱۱۱۲۵۰تن رسید. براساس گزارش روز پنج‌شنبه ذخیره کامکس بدون تغییر در میزان ۶۷۵۶‌تن باقی ماند. در حالی که ذخیره مرکز شانگهای با ۴‌درصد افت یا ۲۰۲۱تن مس به ۵۱۰۷۵‌تن در هفته منتهی به پنج شنبه ۱۱ اوت رسید.