محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به نقش سازنده بورس فلزات در بازار محصولات فولادی، گفت: ایجاد بورس مورد قبول ما است و همه وجود و ضرورت آن را درک می‌کنیم. وی با اشاره به نظام غلط حواله‌ای و نتایج نامطلوب آن گفت: در دوره قبلی نمایندگی اینجانب به وضوح دیده بودم که بعضی از افراد از ما انتظاراتی برای سفارش و حواله داشتند که اکثر این سفارش‌ها و حواله‌ها کاذب بود و نتیجه آن خرید و فروش و پرکردن جیب عده‌ای بود که هیچ سهمی در تولید نداشتند.

وی گفت: در حال حاضر نیاز سالانه کشور به محصولات فولادی حدود ۱۷میلیون تن است و کل تولید موجود کشور حدود ۱۰میلیون تن برآورده شده است. بنابراین ۶ الی ۷میلیون تن باید واردات داشته باشیم و با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی هم رو به افزایش است باید راهکارهای مناسبی در این اتخاذ شود.

وی با اشاره به خطرات توزیع محصولات فولادی به صورت نظام حواله و گرایش تعدادی از افراد به این نظام، گفت: این روش قبلا تجربه شده است و در واقع شکل توزیع نظام حواله‌ای، فاسدترین شکل ممکن است که صرفا به نفع واسطه‌های بی‌خاصیت است که هنری جز زد و بند ندارند.

وی افزود: در نظام آشفته‌ حواله‌ای قبلی، فقط افراد ناسالم درگیر نبودند و بعضی از سازمان‌ها و ادارات دولتی هم در این دام افتاده بودند.

کوهکن حمایت از بورس فلزات را یادآور شد و گفت: با تمام وجود و استدلال و منطق از بورس فلزات دفاع می‌کنیم، چرا که سالم‌ترین راه برای ارائه تولیدات، بورس است، اما باید بعضی دغدغه‌هایی که در این ارتباط وجود دارد را بررسی و حل کرد. وی با انتقاد از بعضی دستگاه‌های دولتی که با ارائه بعضی از نیازهای خود در رسانه‌ها، بازار محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: بعضی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی بدون توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم به خاطر طرح بعضی از نیازهای کلان خود، توجهی به بازار دادوستد و افراد سودجو ندارد، لذا راه منطقی این است که دستگاه‌های دولتی نیازهای خود را مانند افراد دیگر از بازار و با قیمت روز تهیه‌کنند و در مقابل به آنها یارانه داده شود.

نماینده مردم لنجان در ادامه به اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و ابلاغ فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه، گفت: خصوصی‌سازی وسیله‌ای است برای بهره‌وری و تولید بیشتر و اصل مردمی کردن اقتصاد و خصوصی سازی به معنای درستش، قابل دفاع است. وی تاکید کرد: باید از تجارب گذشته در زمینه خصوصی‌سازی (اگرچه ناموفق بوده) برای تصمیم‌گیری درست استفاده کرد و در همین زمینه نیز کمیسیون ویژه‌ای در مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت و اجرایی شدن اصل ۴۴ تشکیل شده است.