قیمت فولاد در بازار جهانی بالاتر نمی‌رود

این گزارش به تشریح وضعیت بازار جهانی فولاد در ماه جولای و پیش‌بینی آن ظرف چند ماه آینده می‌پردازد. به گزارش سیما فلز به نقل از SBB، سطوح قیمت اکثر محصولات فولادی در ایالات متحده به‌ر‌غم تداوم تقاضای قوی همچنان ثابت است. البته این روند در اصل مربوط به تقاضای واقعی است تا اینکه مربوط به خریدهای سودجویانه و احتکاری باشد، اما هنوز هم اکثر صاحب‌نظران بازار از این پدیده به عنوان اوج بازار یاد می‌کنند. به‌هر حال تولید کنندگان محصولات ورقی اروپایی ظاهرا هنوز هم انتظار دارند که در فصل چهارم امسال به افزایش قیمت بیشتری دست پیدا کنند، هر چند مشخص نیست که آیا مصرف واقعی همچنان تا این حد قوی باقی خواهد ماند یا خیر. قیمت‌های محصولات طویل اروپا دائما روند صعودی دارد، اما موازنه عرضه و تقاضا چندان واضح نیست. به‌هر حال بعید است روند صعودی قیمت در فصل چهارم سال ادامه داشته باشد. وضعیت تقاضای در بازارهای در حال توسعه‌ای همچون روسیه، اروپای مرکزی و شرقی و آمریکای جنوبی همچنان پررونق توصیف می‌شود. در آسیا تقاضا هنوز هم ضعیف است و قیمت‌ها پایین‌تر آمده‌اند، چرا که سطوح قیمت صادرات چینی‌ها سقوط پیدا کرده است. سوال اصلی اینجا است که آیا تحولات اخیر بازار فولاد ایالات متحده تأثیرات گسترده‌تری بر سایر بازارها خواهد گذاشت یا خیر ؟

در آسیا تقاضا کاهش یافته و شرایط بازار ناپایدار شده است. همچنان نوعی تهدید صادرات افراطی از سوی چین در سال جاری وجود داشته است، در حقیقت حجم صادرات به آسیا چندان افزایش نیافته است. به‌هر حال خریداران در آسیا همواره از پتانسیل تولید افراطی در چین که می‌تواند قیمت‌گذاری محلی آنرا تحت فشار قرار دهد، آگاه هستند.

قیمت‌ها در این منطقه به‌علت موقعیت بهتر قیمت‌های بین‌المللی در سایر نقاط جهان یا محدودیت‌های عرضه، از سطوح پایین قبلی خود بهبود پیدا کرده بود. اما هر یک از روندهای صعودی قیمت‌ها ظاهرا از سوی خریداران مورد پذیرش قرار گرفت، ولی آنها احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند و اکنون به امید کاهش قیمت‌ها در آینده، خریدهای خود را محدود ساخته‌اند.

چنانچه قیمت‌های جهانی در آینده نزدیک به اوج خود برسند، مفسران سعی دارند پیش‌بینی کنند که آیا روند نزولی قیمت‌ها به وخامت اواخر ۲۰۰۴ خواهد بود یا به شدت اواخر ۲۰۰۵.

هرچند تاریخ تحولات قیمت‌ها عینا تکرار نخواهد شد، روند اوج‌گیری ماهانه قیمت‌ها ممکن است بسیار حائز اهمیت شود. چنانچه همانند سال ۲۰۰۴ که قیمت‌ها در ماه‌های ژوئن و جولای اوج پیدا کرد و در ماه‌های آگوست و سپتامبر به سطوح پایین‌تری باز گشت، باز هم قیمت‌ها روند مشابه‌ای را در سال‌جاری طی کنند، آنگاه سیر نزولی قیمت‌ها آرام‌تر خواهد شد چرا که تولیدکنندگان و خریداران زمان بیشتری را تا قبل از پایان امسال جهت تنظیم قیمت‌های خود دارند.

اکثر شاخص‌ها و علائم اقتصادی بین‌المللی و جهانی درباره سلامت و امنیت اقتصاد جهان و چشم‌انداز رشد کوتاه مدت، هنوز هم بسیار مثبت ارزیابی می‌شوند. تقاضا همواره رو به رشد بوده است و هیچگونه دلیل فعلی برای احتمال تغییر آن وجود ندارد.

به‌هرحال تولید جهانی حدود ۸‌درصد رشد داشته است که بالاتر از تولید نیمه نخست ۲۰۰۵ می‌باشد. مهم تر از همه اینکه رشد تولید در خارج از چین طی شش ماه نخست امسال فقط ۴/۳‌درصد بود، به گونه‌ای که این رقم در ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا ۴‌درصد و در آمریکای شمالی ۷/۴‌درصد بود. این افزایش‌ها در راستای تقاضای قوی‌تر که از ابتدای سال تا کنون در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۰۵ شاهد آن بوده‌ایم قرار دارند. اما افزایش تولید ماهانه ژوئن به طرز چشمگیری بالاتر از ژوئن ۲۰۰۵ بود، بنابراین چنانچه این روند ادامه پیدا کند، ممکن است روند تولید به‌علت آرام شدن روند تقاضا سرعت بیشتری داشته باشد.

مروری بر بازارهای جهانی قیمت‌های محصولات ورقی

در طول ماه جولای در اروپا و ایالات متحده امریکا مجموعا ثابت بوده است، اما در آسیا تا آخر این ماه اندکی سیر نزولی داشت. تقاضا در ایالات متحده بسیار خوب و در اروپا معقولانه و منطقی بوده است، در حالی‌که تقاضای آسیایی‌ها مبهم به نظر می‌رسد، اکثر بازارهای در حال توسعه همچنان از تقاضای قوی بهره می‌برند، اما در برخی از کشورهای خاورمیانه ناچارا به‌علت تنش‌های موجود آرامتر خواهد شد.

پس از اوج‌گیری اخیر قیمت‌ها در آسیا تا ماه ژوئن، وضعیت بازار و روند قیمت‌ها به‌علت کاهش تقاضا تغییر پیدا کرده است. در ماه جولای کارخانه‌های نورد چینی قیمت‌های پایین تری را پیشنهاد دادند و خریداران نیز خود را از صحنه بازار بیرون کشیدند و امیدوار بودند که قیمت‌ها کاهش بیشتری خواهد داشت. پس از اینکه قیمت‌های کلاف گرم ضعف پیدا کرد، قیمت‌های کلاف سرد ناچارا تابع رقم‌های پیشنهادی چینی‌ها گردید و نسبت به ژوئن پایین‌تر آمد. نکته اصلی اینجا است که کاهش قیمت‌ها تدریجی بوده است و تاکنون چندان زیاد سقوط نداشته است.

در بازار داخلی چین قیمت‌های کلاف گرم نیز سیر نزولی داشته است، به‌گونه‌ای که قیمت برخی گریدها حتی ۵۰-۳۰دلار در تن تنزل پیدا کرده است. افزایش قیمت‌های اعلام شده از سوی کارخانه‌های نورد بزرگ، تاثیری کوتاه مدت داشت، اما اصرار خریداران برای کاهش قیمت‌ها شدید تر خواهد شد، چرا که قرار است محصول ارزانتر قابل دسترسی باشد. سناریوی قیمت‌های ضعیف‌تر نیز موجب تاخیر تقاضا می‌شود، چرا که خریداران منتظر اتمام واقعی این کاهش هستند.

ضمنا قیمت‌های محصولات طویل در اروپا همچنان روند صعودی دارند، اما این روند آرامتر بوده است. فعالیت‌های ساخت و ساز از مهم‌ترین عوامل محسوب می‌شود و تا کنون همواره رشد داشته است. این امید وجود دارد که این روند تا فصل چهارم سال ادامه پیدا کند- همانگونه که در سال ۲۰۰۵ نیز شاهد آن بودیم، اما این وضعیت غیر عادی بود. افزایش قیمت‌های ۲۰-۱۰ یورویی

(۲۵-۱۳ دلار) اکثر محصولات طویل از ماه ژوئن تا کنون در بازار صورت گرفته است، اما قیمت میلگرد آج‌دار از همه بیشتر رشد داشته است. اکثر فروشندگان سعی دارند در ماه آگوست به افزایش قیمت بیشتری دست پیدا کنند، خصوصا اینکه سطوح ذخایر بسیار پایین توصیف می‌شود. به‌هر حال گزارش‌هایی از واردات رقابتی در حال حاضر و نیز در آینده نزدیک وجود دارد. این امر ممکن است منجر به محدود شدن سطح افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

قیمت‌های واردات محصولات طویل به جنوب شرقی آسیا حداقل ۱۰دلار در تن کاهش پیدا کرد. بیشترین کاهش قیمت در میلگرد آجدار صورت گرفت ، به‌گونه‌ای که محصول چینی ۲۰ دلار سقوط داشت و به ۴۱۵-۴۰۵ دلار در تن رسید . علت این کاهش قیمت را می‌توان به رکود بازار داخلی و فصل بارانی چین نسبت داد .

قیمت‌های بیلت نیز پایین‌تر آمد، به گونه‌ای که رقم‌های پیشنهادی چینی‌ها در برخی بازارها به ۳۸۵-۳۸۰دلار سی‌اند‌اف رسید. قیمت‌های محصول CIS هنوز هم بالاتر هستند و هنوز هیچ‌گونه تلاشی برای رقابت به چشم نمی‌خورد. به‌هر حال احتمالا محصولات بیشتری از سوی کارخانه‌های نورد CIS عرضه خواهد شد، چرا که مدتی است آنها به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها از فروش محصولات خودداری می‌کرده‌اند.

در آسیا بازار پلیت در ماه جولای مسیر خود را تغییر داد زیرا قیمت‌ها، که به ۷۰۰ دلار سی‌انداف اوج پیدا کرده بودند، به‌علت کاهش رقم‌های پیشنهادی چینی‌ها سقوط پیدا کرد و به سطح قبلی خود رسید. ورق دریایی اولین محصولی بود که ضعیف‌تر شد، اما قیمت پلیت تجاری نیز کاهش یافت زیرا قابلیت دسترسی به این محصول از سوی برخی از کارخانه‌های نورد چینی افزایش پیدا کرد.

به‌رغم جو ضعیف بازار در آسیا، تقاضا برای پلیت گرید تجاری اوکراینی همچنان پررونق است و سطوح قیمت برای صادرات احتمالا بالاتر از ۴۹۰دلار فوب خواهد بود که در ماه جولای شاهد آن بودیم. قیمت‌ها برای صادرات به بازارهایی که مبلغ بالاتری پرداخت می‌کنند و از نظر سهمیه صادرات نیز در محدودیت می‌باشند، مثل اروپا و ایالات متحده به طرز قابل توجهی بالاتر می‌باشد، اما ممکن است این کارخانه‌های نوردی به زودی امسال به انتهای ظرفیت و سهمیه مجاز صادرات خود برسند و در نتیجه حجم صادرات خود به سایر بازارها را افزایش دهند.