یزدی‌زاده: تیرآهن الگوی مصرف ندارد

تیرآهن‌های وارداتی استانداردهای لازم را از لحاظ وزن ندارند‌ گروه بورس‌فلزات- در حالی که رییس اتحادیه‌ آهن‌فروشان از عدم اجازه ترخیص آهن‌های وارداتی توسط موسسه استاندارد گلایه دارد اما مسوول فروش و صادرات شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: تیرآهن‌های وارداتی استانداردهای لازم را از لحاظ وزن دارا نیستند.

مهندس یزدی‌زاده سرپرست حوزه فروش و صادرات ذوب‌آهن اصفهان در اولین همایش انبوه‌سازی کشور در تهران طی سخنانی در ارتباط با تولید و مصرف فولاد در کشور گفت: تولید فولاد در سال‌های ۵۲‌ تا آخر ۸۴‌ در ارتباط با تامین نیازهای داخلی روند منطقی داشته است ولی در مصرف این محصولات همیشه شاهد نوسان بوده‌ایم که این نوسان قطعا، تبعات بسیار‌سوئی از قبیل تهدید سرمایه‌گذاری هم در ساخت مسکن و هم در بخش‌خصوصی در تولید فولاد، از دست دادن نیروهای ماهر و... را به همراه داشته است.

وی در ارتباط با میزان مصرف سرانه فولاد در کشور گفت: میزان سرانه فولاد در سال ۵۲‌به ازای هر نفر ۶۸‌کیلوگرم بود که حداکثر مقدار آن در سال ۸۲ به ۲۲۳‌کیلوگرم رسید. این درحالی است که این مقدار در کشورهای صنعتی ۳۰۰‌کیلوگرم است.

مهندس یزدی‌زاده جایگاه ذوب‌آهن را در تولیدات محصولات فولادی کشور تشریح کرد و گفت: میزان مصرف میلگرد در کشور در سال ۸۴ ،۳‌میلیون و ۱۷۸‌هزار تن بود که سهم ذوب‌آهن از این مقدار ۲۰ تا ۲۵‌درصد بوده است.

وی گفت: در همین سال میزان مصرف تیرآهن در کشور یک میلیون و ۷۵۲‌هزار تن بوده که سهم ذوب‌آهن چیزی در حدود ۷۷‌درصد آن است. وی در خصوص الگوی مصرف در کشور گفت: هم‌اکنون الگوی مشخصی برای استفاده از تیرآهن و میلگرد در کشور وجود ندارد.

سرپرست حوزه فروش و صادرات ذو‌ب‌آهن اصفهان در خصوص رابطه متقابل بین تولید‌کنندگان و صنعت فولاد و اهمیت آن گفت: رابطه متقابل بین تولید‌کنندگان موجب ارتقای مداوم استانداردهای فولاد‌ ساختمانی است و کشور ما به دلیل این که روی خط زلزله است، حقیقتا استانداردهای ما باید ضریب مقاومت آن به زلزله در حد بالایی باشد.

وی افزود: در طول این سال‌ها تیرآهنی که وارد کشور می‌شده خصوصیات وزن تیرآهن استاندارد را نداشته است به عنوان مثال تیرآهن چهارده‌ باید ۱۵۵‌کیلوگرم باشد ولی تیرآهن وارداتی ۱۳۰‌کیلوگرم بوده است و فقط اسم آن تیرآهن ۱۴ است ما در خصوص تمییز‌دادن این نوع محصول از محصول وارداتی از حک علامت مخصوص بر روی محصولات خود استفاده می‌کردیم که مهندسان ساختمانی به راحتی بتوانند محصولات با کیفیت را از دیگر محصولات تمیز دهند.

وی در پایان،گفت: ذوب‌آهن اصفهان تنها شرکتی است که محصولات تولیدی خود را چندین بار کنترل کیفی می‌کند و پس از آن گواهینامه محصول صادر می‌شود که همراه محصول ارائه می‌دهیم ولی متاسفانه این گواهی‌نامه هیچ جایگاهی در برابر مصرف‌کنندگانمان ندارد. همان طور که کشورهای خارجی از ما محصول می‌خرند شاید ۵۰‌درصد قطعیت صادرات ما از صدور این گواهینامه‌ها است که اگر دست خریدار نرسد، صادرات انجام نخواهد شد.

همچنین در اولین همایش انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان تولید‌کننده نمونه مصالح ساختمانی کشور شناخته شد.

این همایش با عنوان نقش کیفیت مصالح ساختمانی در انبوه‌سازی کشور مرداد ماه سال‌جاری با حضور شرکت‌های مهم تولید و توزیع‌کننده مصالح و تجهیزات ساختمانی، انبوه‌سازان برتر کشور و... در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما و با حضور مهندس باهنر نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.