۸۰هزار تن آهن وارد گمرک شده که موسسه استاندارد مجوز ورود این حجم آهن به کشور را نمی‌دهد. محمد آزاد رییس اتحادیه صنف آهن‌فروشان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به دلیل تصمیم‌گیری‌های مناسب دولت وضعیت بازار آهن مناسب است.

وی در مورد واردات آهن توسط بخش خصوصی، افزود: اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی آهن وارد کند، ظاهرا می‌گویند واردات آهن توسط بخش خصوصی آزاد است، اما در عمل نمی‌گذارند.

آزاد تصریح کرد: ۸۰ هزار تن آهن وارد گمرک شده که به دلایلی موسسه استاندارد از ورود این حجم آهن به داخل کشور جلوگیری می‌کند. پیشتر آزاد گفته بود: ۵۰هزار تن آهن وارد گمرک شده اما به دلایلی موسسه استاندارد از ورود این آهن‌ها به داخل کشور جلوگیری کرد.

به گفته وی ایراد موسسه استاندارد این است که چرا وزن آهن وارداتی شاخه‌ای هشت کیلو از تولیدات ذوب آهن کمتر است.

تیرآهن‌های وارداتی به کشور از روسیه خریداری شده بود و مقداری شمش آهن نیز به اوکراین و آسیای میانه که از نظر فاصله به کشور نزدیکتر است، سفارش داده شده که تمام آنها استاندارد اروپایی دارد.

وی افزود: روی هم رفته ۱۳۰هزار تن آهن توسط بخش خصوصی وارد شده که این میزان در گمرک مانده است و اجازه ورود به آنها داده نشده است، در حالی که اگر این میزان آهن توسط بخش دولتی وارد می‌شد ظرف ۲۴ساعت وارد کشور می‌شد.

به گفته وی این ۸۰هزار تن آهن که از روسیه وارد شده استاندارد آنجا را دارد و آهن از نظر کشش و آلیاژ استاندارد است.

رییس اتحادیه صنف آهن‌فروشان تصریح کرد: مقرر شده ۵۰درصد آهنی که به بورس می‌آید، توسط وزارت بازرگانی و براساس سهمیه‌بندی به تعاونی‌های سراسر کشور داده شود و تعاونی‌ها آهن را با ارائه پروانه ساختمانی به مردم بدهند.