بازگشت بازار تیرآهن به عصر حواله‌ها
دنیای اقتصاد - بازار تیرآهن دوباره به نظام حواله‌ای بازگشت.ظاهرا قرار است کارخانه‌ها معادل 25درصد از تولید تیرآهن‌های 14، 16 و 18 را به تعاونی‌هایی که از وزارت بازرگانی حواله یا معرفینامه دارند، تحویل دهند.به گفته آنها اگرچه مقرر شده این‌گونه عرضه مطابق قیمت‌های کشف شده در بورس فلزات تهران باشد ولی واقعیت این است که نرخ‌های تیرآهن مورد معامله میان کارخانه‌ها و تعاونی‌ها به صورت توافقی تعیین خواهد شد. حدود 3سال پیش بورس فلزات تهران با هدف حذف نظام حواله‌ای و رانتی در بازار فلزات تشکیل شد تا اختلاف قیمت محصولات کارخانه‌ها با بازار آزاد را از بین ببرد و قیمت حاشیه بازار را به صنعت بازگرداند، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که مسوولان این بورس بالاخره در برابر فشارهای بازار مجبور به دادن امتیاز به تعاونی‌ها و بازاریان شدند.

گروه بورس فلزات- بازار تیرآهن دوباره به نظام حواله‌ای و رانتی بازگشت.
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در حالی که حدود 3سال پیش بورس فلزات تهران با هدف حذف نظام حواله‌ای و رانتی در بازار فلزات تشکیل شد تا اختلاف قیمت محصولات کارخانه‌ها با بازار آزاد را از بین ببرد و قیمت حاشیه بازار را به صنعت بازگرداند اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که مسوولان این بورس بالاخره در برابر فشارهای بازار مجبور به دادن امتیاز به تعاونی‌ها و بازاریان شدند.

کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن نظیر ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی حدود 2هفته است که با چراغ سبز و موافقت مسوولان بورس فلزات دستشان برای عرضه تیرآهن خارج از تالار معاملات رسمی به تعاونی‌ها باز شده است.
منابع آگاه به خبرنگار ما گفتند: ظاهرا قرار است کارخانه‌ها معادل ۲۵درصد از تولید تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ را به تعاونی‌هایی که از وزارت بازرگانی حواله یا معرفینامه دارند تحویل دهند.
به گفته آنها اگرچه مقرر شده اینگونه عرضه مطابق قیمت‌های کشف شده در بورس فلزات تهران باشد ولی واقعیت این است که نرخ‌های تیرآهن مورد معامله میان کارخانه‌ها و تعاونی‌ها به صورت توافقی تعیین خواهد شد.
معاملات تیرآهن خارج از بورس فلزات که توسط کارخانه‌ها و تعاونی‌ها انجام خواهد شد، قرار است در بورس فلزات تهران ثبت و کارمزد آن پرداخت شود.
تعاونی‌های تهران، مرکزی و اصفهان از جمله تعاونی‌هایی خواهند بود که قرار است به این شکل تیرآهن دریافت کنند.
خبرنگار ما همچنین گزارش داد، روز سه‌شنبه معاملاتی که به این شکل در اصفهان انجام شد دارای اشکال تشخیص داده شد که توسط بورس باطل اعلام شد.
از سوی دیگر روز گذشته (چهارشنبه) در حالی که بیش از 80هزار تن تقاضا برای تیرآهن‌های 14، 16 و 18 وجود داشت و 10کارگزار از میان یازده کارگزار بورس فلزات متقاضی این محصولات برای مشتریان خود بودند ولی عملا بیشتر از 4هزار و 400تن تیرآهن توسط کارخانه تولیدکننده عرضه نشد و بورس فلزات هم تیرآهن‌های مذکور را به جای عرضه رقابتی سهمیه‌بندی کرد و به هر کارگزار بین 400 تا 600تن اختصاص داد.
به نظر می‌رسد این اقدامات در کنار تصمیمات مسوولان بورس فلزات، با موافقت برای عرضه تیرآهن توسط کارخانه‌های خارج از بورس، چنین بورسی را از مسیر اصلی و اهداف اولیه خود دور کرده و این بازار رسمی را به یک بازار غیرمستقل تبدیل می‌کند.
هنوز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی در خصوص این‌گونه تصمیمات از سوی بورس فلزات تهران انجام نشده است.