گروه بورس - هدیه لطفی: رشد قابل توجه معاملات فرابورس در آبان ماه به رغم رشد محدود شاخص به ثبت یک ماه با حضور پر رنگ معامله‌گران در این بازار ختم شد تا به این ترتیب دومین ماه پاییز نیز برای فرابورس طلایی رقم بخورد. معاملات فرابورس در آبان ماه حکایت از رشد ۷۵ درصدی حجم و افزایش ۳۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به ماه قبل دارد و هرچند بازدهی این بازار تنها محدود به ۴/۰ درصد بوده؛ اما ارزش بازار آن با ۱/۲ درصد رشد به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روند صعودی شاخص فرابورس از ابتدای آبان ماه آغاز شد و در نیمه این ماه به اوج خود رسید؛ به طوری‌که در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۱ آبان، آیفکس محدوده ۸۶۶ واحدی را نیز پشت سر گذاشت، اما این بازار نیز از موج منفی حاکم بر بازار سرمایه بی‌نصیب نماند و هفته پایانی آبان را در شرایط نزولی سپری کرد که در نهایت در محدوده ۸۴۶ واحدی متوقف شد که به این ترتیب شاخص به‌رغم رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات، در مقایسه با ماه قبل، تنها ۳ واحد افزایش را تجربه کرد.

بازار فرابورس در مجموع ماه گذشته را با جابه‌جا‌یی بیش از پنج میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش دو هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان سپری کرد که در مقایسه با ماه گذشته، از رشد

۷۵ درصدی حجم و ۳۱ درصدی ارزش برخوردار شد. این در حالی است که حجم مبادلات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۰۳ درصدی را تجربه کرده، در این مقایسه ارزش معاملات نیز ۱۷ درصد افزایش یافته است.

در بررسی جزئیات معاملات آبان ماه مشاهده می‌شود که بیشترین رقم از ارزش معاملات به بازار ابزارهای نوین مالی و بیشترین رقم از حجم معاملات نیز به بازار پایه تعلق داشته که هرچند حجم معاملات بازار سوم نیز تقریبا هم سطح با بازار پایه بوده است؛ بازار پایه با مبادله یک میلیارد و ۴۴۶ میلیون سهم در رتبه اول، بازار سوم با جابه‌جا‌یی یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون سهم در رتبه دوم و بازار دوم نیز با معامله یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون سهم در رتبه سوم قرار گرفت. حجم معاملات در بازار اول و بازار ابزارهای نوین مالی نیز به ترتیب معادل ۸۰۹ میلیون سهم و ۲۶ میلیون سهم بوده است.

در بررسی ارزش معاملات فرابورس به تفکیک بازارها نیز مشاهده می‌شود که بازار ابزارهای نوین مالی با ارزشی حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در صدر قرار گرفته و بازارهای دوم، اول، پایه و سوم به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند که ارزش معاملات هر کدام نیز معادل ۵۵۵ میلیارد تومان، ۳۱۲ میلیارد تومان، ۲۳۰ میلیارد تومان و ۱۴۲ میلیارد تومان بوده است.

برترین صنایع کدامند؟

بر‌اساس این گزارش در آبان ماه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان، صدرنشین صنایع فرابورسی شد و ۱۸ درصد از کل معاملات را به‌خود اختصاص داد؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات به همراه بانکی‌ها هر کدام با اختصاص ۱۷ درصد از ارزش کل معاملات به عنوان برترین صنایع در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که محصولات کاغذی، ساخت محصولات فلزی و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی به‌عنوان ضعیف‌ترین صنایع فرابورسی در آبان ماه بودند.

اخبار و رخدادهای مهم ماه

فرابورس در آبان ماه شاهد عرضه اولیه سهام دو شرکت بهمن لیزینگ و قاسم ایران بود؛ ۱۰ درصد از سهام شرکت بهمن لیزینگ معادل ۶۰ میلیون سهم در بازار اول فرابورس عرضه و هر سهم آن ۱۶۵ تومان کشف قیمت شد. همچنین ۶ درصد از سهام شرکت قاسم ایران نیز در بازار دوم فرابورس و با کشف قیمت هر سهم هزار تومان عرضه اولیه شد. اتفاق مهم دیگر در این ماه آغاز و اتمام پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار موسسه اعتباری آرمان بود؛ مهلت پذیره‌نویسی مزبور ۱۰ روز کاری در نظر گرفته شده بود که تنها در دو روز به اتمام رسید و در‌نتیجه آن۴/۱ میلیارد سهم جدید مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت.

افزون بر این، در این ماه معامله بلوکی

۴۰ درصدی سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه شمال غرب نیز به قطعیت رسید.

آبان پر رونق در «فرابورس»

آبان پر رونق در «فرابورس»

آبان پر رونق در «فرابورس»