کنفرانس بین‌المللی قیر در تهران برگزار می‌شود

گروه بنگاه‌های اقتصادی- ملیحه ابراهیمی: مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد از رشد ۵۶ درصدی برداشت صادراتی این مجموعه در ۶ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۲ خبر داد و افزود: برداشت صادراتی شاخص مهمی در سنجش صادرات شرکت ها است و به این معنی است که نه تنها صادرات انجام شده بلکه این حجم محصول برداشت نیز شده است. محسن دلاویز روز گذشته در نشست خبری خود که به منظور تشریح اهداف و برگزاری کنفرانس بین المللی قیر در ایران برگزار شده بود، اعلام کرد: فروش صادراتی «شپاس» در ۶ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است، این درحالی ا‌ست که قراردادهای بلندمدت این مجموعه هنوز در این گزارش ۶ ماهه مدنظر قرار نگرفته است و اکنون در حال بستن این قراردادها هستیم. وی اظهارکرد: استراتژی جدید نفت پاسارگاد به گونه‌ای است که تا دو سال آینده فروش محصولات شرکت و سود سهامداران تضمین شده است. وی افزود: در تحقق بودجه امسال در ۶ ماهه گذشته ۸۰۰ هزار تن قیر تولید شده است؛ این در حالی است که در بودجه رقم ۲ میلیون تن تولید پیش بینی شده بود که تا پایان سال به راحتی محقق خواهد شد.

افزایش سرمایه «شپاس» تا دو ماه آینده

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی‌های این مجموعه برای افزایش تولید و توسعه زیرساخت‌ها افزود: مجموعه نفت پاسارگاد تا دو ماه آینده افزایش سرمایه خواهد داشت که سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی مجموعه به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. دلاویز با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۰۰ میلیون تن تقاضای قیر در جهان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰، این تقاضا ۶/۳ درصد رشد داشته باشد، افزود: ایران یکی از کشورهایی است که ۸/۳ درصد تقاضای جهانی را تامین می کند و به نظر می‌رسد که باید برای حضور موثر در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی‌های مدون داشته باشیم. وی ادامه داد: شرکت نفت پاسارگاد به عنوان مجموعه‌ای که ۶۰ درصد بازار قیر را در اختیار دارد با مهندسی مجدد در این شرکت به ترسیم هدف های بزرگ به منظور توسعه صادرات، توسعه کسب و کار و حمایت از تولید داخلی پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری کنفرانس قیر ایران با تلاش این مجموعه با هدف بازیابی بازارهای بین‌‌المللی از سوی قیر ایران و معرفی قیر باکیفیت ایرانی به جهان است، افزود: این کنفرانس بهانه خوبی برای ارائه توانمندی صنعت قیر ایران به دنیا است. مدیرعامل نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه کنفرانس قیر چهارم و پنجم آبان‌ماه برگزار می‌شود، افزود: از تمامی خریداران بزرگ و فعالان صنعت قیر دنیا در این کنفرانس دعوت به عمل آمده است که حدود ۴۰ تا ۵۰ کشور دنیا هستند و در این کنفرانس پیش‌بینی کرده‌ایم وزرای کار، نفت و راه به عنوان سخنرانان حضور پیدا کنند. وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای دعوت از مهمانان خارجی وجود ندارد، گفت: قیر ایران به ۲۵ تا ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شود و از تمامی فعالان این حوزه در کنفرانس دعوت به عمل آمده است. وی ادامه داد: این کنفرانس کمک می‌کند تا ما برخلاف تبلیغات منفی که شده است به بازارهای بین‌المللی اعلام ‌کنیم که قیر ایرانی تحریم نیست و زمینه‌سازی‌ها برای تشکیل اوپک قیری در آینده‌ای نه چندان دور انجام می شود.

استراتژی جدید نفت پاسارگاد

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به تلاش این مجموعه برای معرفی هر چه بیشتر برند قیر باکیفیت ایرانی افزود: به این منظور مجموعه نفت پاسارگاد اقدام به تعریف استراتژی جدید و تقویت بخش‌های مختلف این مجموعه کرده است که از جمله آن می‌توان به چابک‌سازی ساختار، تقویت و شفافیت حوزه بازرگانی، ایجاد واحد مهندسی بازار برای رصد بازارهای بین‌‌المللی، برنامه‌ریزی برای اخذ قراردادهای بلندمدت، تلاش برای راه‌‌اندازی دفاتر فروش خارجی در دیگر کشورها و ایجاد شرکت‌های تابعه تخصصی در حوزه مدیریت و توزیع، اشاره کرد. وی همچنین افزود: متاسفانه در حوزه پروژه‌های نفت پاسارگاد در چند سال گذشته رخوتی حاکم شده بود که با راه‌اندازی معاونت پروژه‌ها و واحد مهندسی توسعه توانستیم حرکت‌هایی را در این بخش آغاز کنیم. دلاویز ادامه داد: این مجموعه در تلاش است تا مرکز تحقیقات و آموزش قیر و آسفالت کشور را نیز راه‌اندازی کند.

افزایش تولید و ذخیره سازی قیر

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با تاکید بر برنامه این مجموعه بر افزایش تولید و ذخیره‌سازی قیر در کشور افزود: پروژه کارخانه قیرسازی آبادان که در زمان حاضر ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به افزایش ظرفیت پنج برابری این کارخانه می‌انجامد و روزانه ۲ هزار و ۴۰۰ تن قیر تولید می‌کند. وی افزود: همچنین ما در حال راه‌اندازی بزرگ‌ترین انبار قیر در بندرعباس هستیم که پس از پایان پروژه این مجموعه می‌تواند ۶۰۰ هزار بشکه قیر در سال انبار کند. وی با بیان اینکه فاز اول این پروژه تا پایان دی‌ماه راه‌اندازی می‌شود و می توانیم ۳۰۰هزار بشکه انبار کنیم، افزود: این پروژه تاثیر بسیار زیادی در بحث قراردادهای بلندمدت و توان ما در تضمین این قراردادها دارد. وی همچنین افزود: مجموعه نفت پاسارگاد بر تولید تمرکز کرده‌ است و ما برای سال‌جاری رشد ۳۰ درصدی در تولید را در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم به بودجه امسال و سال آینده دست پیدا کنیم.

افزایش درخواست جهانی برای انعقاد قرارداد

وی با اشاره به انعقاد قرارداد بلندمدت از سوی این مجموعه با یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که منجر به فروش ۵۰۰ هزار تن قیر شده است، افزود: پس از این قرارداد ما با درخواست‌های متعدد برای قراردادهای بلندمدت فروش قیر مواجه شدیم که یکی از درخواست‌ها مبنی بر خرید ۲ میلیون تن قیر مجموعه بود که این درخواست از سوی یک کشور اروپایی مطرح شد. دلاویز با اشاره به اینکه قیر این مجموعه تماما از سوی نیروهای همین مجموعه بشکه می‌شود،‌افزود: به همین دلیل امکان تقلب در قیر پاسارگاد به صفر رسیده است، چرا که یکی از مشکلات در کیفیت قیر این بود که قیر تولیدشده با کیفیت مجموعه‌های بزرگی همچون پاسارگاد توسط واسطه‌ها مظروف می‌شد و دراین میان مشخص نبود که آیا با قیرهای باکیفیت مخلوط می‌شود یا خیر؟

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات صنعت قیر کشور را فقدان متولی عنوان کرد و افزود: این موجب می‌شود تا به برند قیر ایرانی لطمه وارد شود. وی خرید ارزان، خرید از شرکت‌های ناشناخته و بدون شناسنامه و خرید تضمین نشده را از مهمترین مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: همه اینها موجب می‌شود تا قیر بی‌کیفیت مورد استفاده داخلی قرار بگیرد و ما شاهد اظهارات برخی از مسوولان مبنی بر بی‌کیفیت بودن قیر باشیم که این اظهارات به هیچ وجه درست نیست. دلاویز ادامه داد: من اعلام می‌کنم که نفت پاسارگاد آمادگی فروش قیر باکیفیت به مجموعه‌های داخلی را با تضمین ۱۰ ساله دارد.