گروه بورس، حمید محمدی: معاملات در هفته جاری در حالی آغاز شد که در ابتدای زمان معاملاتی شاخص کل بورس تهران، مثبت شروع به کار کرد اما با گذشت دقایقی ازمعاملات روز شنبه، شاخص کل وارد فاز نزولی شد و این بار ۲۹۹ واحد افت کرد. با احتساب افت روز شنبه شاخص کل بورس تهران برای هفتمین روز پی‌در‌پی افت را تجربه کرد. نکته جالب معاملات این است که در شهریور ۹۳، شاخص کل تنها موفق به ثبت یک روز مثبت شده است. در همین راستا، فعالیت شرکت‌های حقوقی در نماد «ثاژن» جالب توجه به نظر می‌رسد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمران و توسعه اناران استان ایلام و شرکت توسعه کارآفرینی دلیران پارس (با مسوولیت محدود) به ترتیب ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم از شرکت سخت آژند را به سبد سهام خود افزودند در مقابل شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه عمران جیرفت ایران ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم از «ثاژند» را عرضه کرد.

طی معاملات روز شنبه اغلب نمادهای گروه خودرو ساز در نوسان منفی مورد معامله قرار گرفتند در چنین شرایطی شرکت سرمایه‌گذاری سمند (سهامی خاص) به جمع‌آوری سهام در گروه خودرو ساز پرداخت و ۵۰۰ هزار سهم از «خودرو»، ۳۴۰ هزار سهم از «خاور» و ۶۹ هزار سهم از «ختوقا» را در درصدهای منفی خریداری کرد. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر (سهامی خاص) در نقش خریدار در معاملات روز شنبه ظاهر شد و ۲۸۴ هزار سهم از «وبیمه»، ۳۴۸ هزار سهم از «ملت» و بیش از یک میلیون و ۴۴۶ هزار سهم از «ونفت» را به سبد سهام خود افزود.

شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس (سهامی خاص) نیز بیش از ۴ میلیون و ۸۰۲ هزار سهم از «وبیمه» را خریداری کرد.

شرکت فرآورده‌های نسوز آذر به ادامه عرضه‌هایش در نماد «کفپارس» ادامه داد و این بار ۲۵۰ هزار سهم دیگر از این نماد را در درصدهای منفی فروخت در مقابل شرکت توربوکمپرسورنفت (سهامی خاص) ۳۶۶ هزار سهم از فرآورده‌های نسوز پارس را جمع‌آوری کرد. شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبا نور که مالک بیش از یک درصد از «ومعادن» است ۲ میلیون سهم از «ومعادن» را در معاملات روز شنبه به تملک خود درآورد.

در نماد«کماسه» فردی حقیقی و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به ترتیب ۵۲ هزار و ۱۳۷ هزار سهم از این نماد را در درصدهای مثبت عرضه کردند. شرکت سکانداران تجارت پرشیا (سهامی خاص) همچون هفته گذشته در نقش خریدار «سمگا» ظاهر شد و ۴ میلیون سهم از این نماد را به سبد سهام خود افزود در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری هزاره سوم ۵۰۰ هزار سهم از «سمگا» را به‌فروش رساند. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران، ۶۰۰ هزار سهم از «ولیز» را در درصدهای منفی خریداری کرد. شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه خرید‌هایش در نماد «حخزر»، ۲۱۶ هزار سهم دیگر در این نماد را به سبد سهام خود افزود. در پایان این گزارش می‌افزاید؛ افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو که از محل مطالبات و آورده نقدی بود در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.