مدیر امور تسویه و پایاپای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از درج نماد اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن در سامانه پس از معاملات خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت سمات، محسن خدابخش با اعلام این خبر افزود: با توجه به عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه‌بندی شده شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بورس کالا در تیرماه امسال و کلیه امور مربوط به ثبت نماد اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن در شرکت سمات انجام شد و معاملات ثانویه آن از ۱۱ مرداد آغاز شده و تا ۲۲ تیر سال ۹۴امکان‌پذیر است.

وی درج اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن در سامانه پس از معاملات را پیش شرط معاملات ثانویه آن اعلام کرد و گفت: با ثبت این نماد برای ۱۵ سهامدار حقوقی و ۱۵ سهامدار حقیقی در سامانه پس از معاملات، خریداران اولیه و متقاضیان این اوراق می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های بورس کالا اقدام به معامله این اوراق کنند.

مدیر امور تسویه و پایاپای سمات افزود: با توجه به امکان تهاتر وجوه و تعهدات حاصل از این اوراق با وجوه و تعهدات حاصل از سایر معاملات بازار سرمایه خریداران و فروشندگان این اوراق می‌توانند از وجوه خود در روز تسویه برای خرید یا فروش سایر ابزارهای مالی در بورس و فرابورس استفاده کنند.

خدابخش افزود: معامله سلف استاندارد موازی به‌عنوان ابزار نوین مالی در بورس کالا مورد استفاده قرار گرفته است و این ابزار با فراهم آوردن امکان معاملات ثانویه این اوراق علاوه بر بالابردن جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش از بازار سرمایه امکان کشف قیمت روزانه این اوراق را نیز به‌وجود آورده است.

مدیر امور تسویه و پایاپای سمات گفت: مطابق بند ج از ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مکلف است عملیات تسویه وجوه و پایاپای (نقل و انتقال) پس از معاملات اوراق بهادار و کالای ثبت‌شده در هر یک از بورس‌ها، فرا‌بورس یا بورس‌های کالایی را به انجام برساند و درج نماد اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن در این راستا صورت گرفته است.