گروه بورس، مسعودرضا طاهری: واکنش بازار فرابورس به تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب نه تنها منفی نبود، بلکه افزایش۳/۴ واحدی را در پی داشت. روند معاملات بازار در حالی در دقایق ابتدایی ۳ واحد ریزش را ثبت کرد که با گذشت تقریبا یک ساعت دیگر از زمان داد و ستدها رشد شاخص موجب شد تا شاخص از مرز ۸۰۰ واحد هم بگذرد و نسبت به روز چهارشنبه ۳/۴ واحد افزایش ثبت کند. در بازار دیروز فرابورس طی ۱۷ هزار دفعه معامله بیش از ۱۰۳ میلیون برگه بهادار به ارزش ۸۵۶ میلیارد ریال به ثبت رسید. تمدید مذاکرات ایران با غرب برای ۴ ماه دیگر اگرچه برخی پیش‌داوری‌ها را درخصوص گسترش نگرانی در بورس ایجاد کرد، اما واکنش بازار به ویژه در فرابورس به‌گونه‌‌ای رقم خورد که خوش‌بینی به بهبود اوضاع بازارحتی در شرایط موجود حفظ شود. دیروز معامله توافقی ۲۵۰ هزار برگه اوراق اجاره ۳ ماهه ۲۰درصدی رایتل به ارزش بیش از ۲۵۳ میلیارد ریال در رأس بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. بازار همچنان بیشترین اقبال عمومی را به اوراق اجاره و مشارکت ۲۰ درصدی درمیان ابزارهای نوین مالی دارد و در شرایطی که برخی ابهامات بر بازار سایه می‌اندازد، تقاضا برای این اوراق افزایش بیشتری می‌گیرد. در این راستا تامین سرمایه امین بلوک ۶۷/۱ درصدی اوراق اجاره شرکت خدمات ارتباطی رایتل را به صورت یکجا، در بازار فرابورس عرضه می‌کند.

به گزارش «سنا»، شرکت تامین سرمایه امین ۵۰ هزار ورقه معادل ۶۷/۱ درصد از کل اوراق اجاره خدمات ارتباطی رایتل را به قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال امروز دوشنبه ۳۰ تیرماه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه می‌کند.

بر این اساس خریدار یا خریداران این اوراق باید یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال از ثمن معامله را به صورت نقدی حداکثر ۲ روز کاری پس از انجام معامله پرداخت کرده و بقیه مبلغ را طی یک فقره چک، حداکثر تا ۳۰ تیر ۹۴ پرداخت کنند. در همین حال بیشترین حجم معاملات نیز به معامله توافقی ۳۸ میلیون سهم از سهام بانک ایران زمین اختصاص یافت. دیروز همچنین بیشترین تقاضا برای اوراق مشارکت ۳ ماهه ۲۰ درصدی گل‌گهر در رأس صف خریدها قرار‌داشت. البته همین نماد با قیمتی متفاوت در جایگاه نخست بیشترین صف فروش قرار گرفت. در بازار دیروز همانطور که اشاره شد، اوراق اجاره و اوراق مشارکت با افزایش قیمت‌های قابل توجهی روبه‌رو بود. در بازار دیروز اما نمادهای مارون، میدکو و و گردش بیشترین تاثیر مثبت را بر بالارفتن شاخص داشتند. در مقابل نمادهای خراسان، حسینا، سمایه و بمپنا بیشترین تاثیر منفی را ثبت کردند. بیشترین افزایش قیمت سهم نیز به نماد وگردش اختصاص یافت. در فرابورس تداوم افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا ۹۶ هزارتومان از نکات جالب توجه دیگری است که براساس تلاش‌های وزارت مسکن روند فعلی می‌تواند به مرور جای خود را به وام‌های ۶۰ تا ۸۰ میلیونی بدهد که توسط صندوق‌های زمین و مسکن در آینده پرداخت خواهد شد. دیروز همچنین خبر رسید که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به عنوان یکصد و شصت و دومین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.