گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری، کارنامه‌ای متعادل بر جای گذاشت. در بازار دیروز که بازار کم حجمی نیز بود شاخص در نهایت توانست با ۹/۹۵ واحد رشد معادل ۱۳/۰ درصد به سطح ۷۲هزار و ۹۶۹ واحد برسد تا در صورتی که مساله‌ای خاص رخ ندهد شاخص بتواند امروز یکشنبه سطح ۷۳هزار واحد را باز پس گیرد. در بازار دیروز در تحولات مهم سخنان دکتر ظریف وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از اهمیت بالایی برخوردار بود.این مذاکرات که گامی به جلو در روند فرسایشی مذاکرات سیاسی ارزیابی می‌شود، اطمینان نسبی بازار به حل مسائل هسته‌ای را هر چند به صورت آرام و زمانبر جلب کرده است. در بازار دیروز شروع معاملات با اقبال سرمایه گذاران به گروه‌هایی که اخیرا افزایش نرخ محصولات آنها به تصویب دولت رسیده است، همراه بود. در کنار این اخبار اما و اگرهای گروه خودرویی و خبرهای ضد و نقیض در مورد تعاملات این گروه با شورای رقابت، سه گروه لیزینگ، سیمان و لبنیات مورد توجه بازار قرار گرفتند. در چند روز گذشته نرخ تسهیلات شرکت‌های لیزینگ از ۱۵درصد به ۲۲درصد و نرخ سیمان نیز نزدیک به ۱۶هزار تومان در هر تن افزایش یافته است. همچنین دولت با افزایش نرخ محصولات لبنی برای بعد از ماه مبارک رمضان موافقت نسبی کرده است.

در بازار دیروز در گروه معدنی صف فروش چادرملو جمع‌آوری شد. چادرملو همچنان با اقبال نسبی بازار به شرکت ارفع زیر‌مجموعه این شرکت مواجه است.

در گروه قندی انتظار برای افزایش کارمزد تصفیه شکر خام و همچنین افزایش احتمالی بهای قند و شکر پس از ماه رمضان متناسب با رشد قیمت چغندر قند موجب توجه به گروه قندی شده است. در گروه شوینده‌ها دیروز اعلام شد که نماد تولی پرس به زودی در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود.نماد کاشی اصفهان نیز راهی این بازار شده است.

در گروه حمل‌ونقل‌ دیروز اعلام شد که شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا موفق به اخذ مجوز افزایش سرمایه ۱۱۹ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی شد. این افزایش سرمایه به‌منظور تامین بخشی از مخارج اجرای طرح پایانه نفتی در بندر امام خمینی صورت گرفته است. این در حالی است که سایت کدال تا کنون جزئیات این افزایش سرمایه و تاثیر آن بر شرکت را اعلام نکرده است. وضعیت عجیب گزارش‌دهی حسینا شگفتی کارشناسان را برانگیخته است؛ چرا‌که در هفته گذشته این شرکت در حالی سود خود را اعلام کرد که هیچ‌گونه نشانه‌ای از طرح پایانه نفتی در صورت‌های این شرکت وجود نداشت؛ پایانه‌ای که قرار است ۱۲۰درصد سرمایه کنونی شرکت صرف ساخت آن شود. در گروه تجهیزاتی، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی با تقسیم سود ۴۰۰ریالی شرکت موافقت کرد. در گروه خودرویی دیروز نماد برخی شرکت‌های این گروه برای تعدیل سود متوقف شد؛ در این گروه دو خودروساز سنگین گروه سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل دیروز متوقف شدند. در این گروه رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌های جدید اعلام‌شده برای پژو ۲۰۶ مورد تایید این شورا نیست، گفت: هنوز هیچ قیمتی برای این خودرو از سوی شورای رقابت تعیین نشده و نرخ‌های جدید اعلام‌شده صحیح نیست.در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخصی مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس ۷۳میلیارد تومان و فرابورس ۵۶میلیارد تومان رقم خورد.