گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد افت بیش از یک درصدی بود تا شاخص سطح ۷۳هزار واحد را رها کرده و به ۷۲هزار و‌احد عقب‌نشینی کند. در بازار دیروز، معامله‌گران در شروع معاملات با وجود مازاد عرضه سهام مواجه شدند، این امر در شرایطی بود که حقوقی‌های بازار، صبحگاه دیروز به سازمان بورس رفته بودند تا شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند. هر چند نتیجه رسمی از این جلسه منتشر نشده است اما با توجه به کمبود نقدینگی در میان حقوقی‌ها جلسه به تشریح دستورالعمل بازار بلوکی جدید بورس معطوف شد؛ دستورالعملی که همانند دستورالعمل محدودیت فروش انتهای سال گذشته انتقادات زیادی به آن وارد است و می‌تواند تاثیرات منفی را با خود به همراه بیاورد. دیروز همچنین وزیر اقتصاد در سخنانی به حمایت از بازار سهام پرداخت؛ هر چند که موضوع صندوق توسعه بازار به عنوان برنامه قبلی اعلامی از سوی وزیر در شرایط مبهمی قرار دارد اما وزیر اقتصاد از بازگشت آرامش به بازار خبر داد.

در بازار دیروز در گروه مخابرات، بازار با خبرهایی از وزیر ارتباطات مواجه بود. واعظی در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود گفت: طی سه هفته گذشته بسیاری از کاربران، مقامات سیاسی کشور و به ویژه ساکنان تهران بابت رقم قبض‌های همراه اول خود گلایه‌های متعددی را مطرح کرده‌اند. در گروه خودرویی دیروز صف‌های فروش نمادهای خودرویی در دقایق پایانی بازار جمع‌آوری شد، در رابطه با تحولات این گروه رئیس شورای رقابت اعلام کرد: اظهار نظرهای مطرح شده پیرامون قیمت جدید خودرو از نظر قانونی ارزشی ندارد و تاکنون هیچ اعتراض رسمی از خودروسازان دریافت نکرده‌ایم. در همین حال، وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا در جلسه‌ای با شورای رقابت، اختلافات موجود در زمینه قیمت‌های جدید خودروها را حل و فصل کنند.

قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت اعتراض خودروسازان را به دنبال داشته و دور جدید مناقشات خودروسازان و این شورا را رقم زده است. در گروه پتروشیمی دیروز هلدینگ خلیج فارس در دومین روز متوالی با تله حجم مبنا مواجه بود و بدون تغییر قیمتی باقی ماند. در رابطه با شرایط این شرکت، نژاد‌سلیم مدیرعامل این هلدینگ در گفت‌و‌گو با نیپا گفت: من وقتی شرکت را تحویل گرفتم به‌طور میانگین با ۶۸ درصد ظرفیت کار می‌کردیم و بعضی واحدها هم زیان‌ده بودند. با گذشت ۶ ماه در تندگویان و اروند جهش خوبی داشتیم، بندرامام و نوری هم عملکرد خوبی دارد و تولید هم جهش‌هایی را شروع کرده است.

در گروه بانکی دیروز، سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه ۴۷۶ درصدی پست‌بانک ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور اصلاح ساختار مالی موافقت کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با کاهش ۲/۱ درصدی به ۷۲هزار و ۶۳۱واحد رسید، ارزش معاملات نیز با توجه به جابه‌جایی‌ چند بلوک سهام در بازار به ۱۹۹میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.