همسو با سیاست‌های دولت در جهت تقویت ارتباط بین‌المللی نهاد کارگزاران برای توسعه روابط بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای با نهاد کارگزاران عمان امضا کرد که این تفاهم‌نامه در جهت انتقال تجربیات دو کشور در عرصه بازار سرمایه است. تفاهم‌نامه همکاری کانون کارگزاران ایران و عمان با هدف توسعه رابطه دو نهاد مذکور در جهت انتقال تجربیات، آموزش و آشنایی با ساختارهای بازار سرمایه هر دو کشور انجام گرفته است.

به گزارش «سنا»، روح‌الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس با بیان مطلب فوق، بعد از امضای تفاهم‌نامه با دبیر کل کانون کارگزاران عمان در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره شکل‌گیری بستر این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به سیاست دولت در جهت تقویت ارتباط بین المللی بازار سرمایه ایران، از این مهم غافل نبوده و در ارکان مختلف در حال برقراری ارتباط دو‌جانبه با بورس‌های کشورهای مختلف است. وی در ادامه افزود: کانون کارگزاران بورس ایران نیز در این راستا با توجه به اینکه پیش از این نهاد ناظر و بورس ایران تفاهم‌نامه همکاری با بورس عمان بسته بود تصمیم به ارتباط با کانون کارگزاران در عمان گرفت. میرصانعی با اشاره به انجام مقدمات این تفاهم‌نامه در ماه‌های گذشته خاطرنشان کرد: بعد از مذاکرات مقدماتی در عمان و تهیه پیش نویس تفاهم‌نامه مقرر شد همزمان با نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ایران دبیر کانون کارگزاران عمان به ایران سفر کند تا در این زمان تفاهم‌نامه امضا شود. دبیر‌کل کانون کارگزاران ایران در باره اهمیت این تفاهم‌نامه تصریح کرد: در این تفاهم‌نامه موضوع همکاری‌ها از جمله تبادل تجربیات دو کانون، آشنایی با ساختار بازار سرمایه دو کشور و آموزش ذکر شده است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران بازاری به مراتب بزرگ‌تر از بازار سرمایه عمان است، گفت: همانطور که بازار سرمایه ایران یک بازار سرمایه به مراتب بزرگ‌تر است، کانون کارگزاران ایران هم بزرگ‌تر از کانون عمان است، به عنوان مثال کانون کارگزاران ایران از ۱۰۷ شرکت با ۵ هزار پرسنل تشکیل شده در حالی‌که کانون کارگزاران عمان متشکل از ۲۲ شرکت با ۶۰۰ پرسنل است، بنابراین قطعا در زمینه آموزش، ایران پیش قدم خواهد بود و طبیعا ما در این خصوص به کانون عمان کمک خواهیم کرد.

میرصانعی اضافه کرد: البته کوچک بودن بازار سرمایه و بالطبع کانون کارگزاران عمان به معنای یک‌جانبه بودن این تفاهم نیست بلکه با توجه به اینکه ساختار بورس عمان برگرفته از ساختار اروپایی و مشخصا بورس لندن است به کمک این تفاهم‌نامه می‌توان از تجربیات بازار سرمایه با ساختار مدرن و اروپایی بهره برد.

دبیر‌کل کانون کارگزاران ایران نه تنها تفاوت اندازه دو کانون را مانع ارتباط موثر طرفین ندانست بلکه خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها برای شروع توسعه همکاری ایران با نهادها و کانون‌های کشورهای مختلف گام‌های مثبتی است و قطعا بعد از این با کشورهای دیگر که بازار سرمایه بزرگ‌تر از ایران دارند نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد.