محسن انصاری کارشناس بازار سرمایه مطابق ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران؛ ناشران و نهادها و تشکل‌های تحت نظارت سازمان موظفند ضوابطی را که سازمان با رعایت مقررات مربوط در خصوص نشر اطلاعات و تبلیغات اوراق بهادار وضع می‌کند رعایت کنند. رعایت قوانین و مقررات قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه درخصوص ارسال اطلاعات با رعایت موارد مندرج در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان و دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران محقق می‌شود که اهم موارد آن به شرح زیر است: ۱- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده: مطابق بند یک ماده ۷ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان، ناشر موظف است صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی و حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی افشا کند.

۲- صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل‌: مطابق بند ۱- ۱۰ ماده ۷ دستورالعمل یادشده بالا، افشای صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل، حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت اصلی الزامی است.

۳- گزارش فعالیت هیات‌ مدیره به مجمع: مطابق بند ۲ ماده ۷ دستورالعمل یادشده بالا ناشر بورسی مکلف است گزارش هیات‌مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرس در مورد آن را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی افشا کند.

۴- آگهی دعوت به مجمع عمومی: مطابق ماده ۸ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان، ناشر موظف است زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستور جلسه مجامع عمومی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت اینترنتی خود درج و مراتب را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع افشا کند.

۵- جدول زمان‌بندی پرداخت سودنقدی: مطابق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان، ناشر موظف است جدول زمان‌بندی پرداخت سودنقدی پیشنهادی توسط هیات مدیره را قبل از برگزاری مجمع‌ عمومی ‌عادی اعلام کند. همچنین مطابق با تبصره ۲ ماده ۵ دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران افشای‌جدول زمان‌بندی پرداخت سودنقدی حداقل ۱۰روز قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی الزامی است.

۶- گزارش کنترل‌های داخلی: مطابق با دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ناشر موظف است اظهارنظر هیات‌مدیره شرکت را نسبت به کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی تا قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه افشا کند.

مطابق با تبصره ۵ ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات در صورتی که هر یک از گزارش‌ها و صورت‌های مالی موضوع این بحث قبل از مهلت مقرر تهیه شده باشند، باید فورا توسط ناشر افشا شود. همچنین در ماده یک دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات نیز در تعریف افشا آمده است: «ارسال اطلاعات به سازمان و انتشار یک عمومی و به‌موقع اطلاعات مطابق ضوابط این دستورالعمل.»