گروه بورس: روز گذشته در بازار فرابورس ایران ۲۳۹ میلیون و ۵۰۵ هزار سهم به ارزش ۸۰۲ میلیارد و ۱۳۸ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. در میان این معاملات، افت ۹۲/۱ واحدی شاخص بازار فرابورس در پی تاثیرگذاری منفی معاملات پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، آهن و فولاد ارفع و پتروشیمی زاگرس صورت گرفت. اگرچه نمادهای بانک دی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و بانک سرمایه تلاش داشتند تا از تاثیرات مثبت بر شاخص برخوردار باشند، اما به‌رغم این مساله دیروز شاخص فرابورس رقم ۸۸/۷۸۳ واحدی را ثبت کرد. افزایش سرمایه شرکت فولاد آلیاژی یزد به میزان ۴۲ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران در آورده نقدی سهامداران به ثبت رسید. در حال حاضر بازار اول و دوم فرابورس ایران از ارزش ۶۵ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومانی برخوردار است که بیشترین تاثیر در افزایش این ارزش در روز گذشته از آن معاملات صورت گرفته در نمادهای بانک دی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، بانک سرمایه، توکاریل و بانک گردشگری بوده است. همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی و در بخش اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۹۴ هزار و ۸۸۰ برگه اجاره رایتل تعلق گرفت و در بازارETF هم معامله ۱۴۱ هزار و ۱۸۵ واحد صندوق سرمایه‌گذاری اطلس انجام شد. دیروز نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم پس از پرداخت اجاره بهای ماهانه اوراق، بازگشایی شد. همچنین ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت پرمیت پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، در سامانه معاملات توافقی امکان پذیر شد. از سوی دیگر، نماد معاملاتی شرکت لیزینگ رازی، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز یکشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه متوقف شد.

پذیره‌نویسی یک اوراق جدید در فرابورس

شرکت واسط مالی مهر یکم در راستای تامین مالی خرید ماشین آلات مورد نیاز شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، ۵۰۰ هزار ورقه به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال از یکشنبه ۲۸ اردیبهشت به مدت ۴روز کاری در بازار سوم پذیره‌نویسی می‌کند. معاملات دست دوم این اوراق پس از اتمام پذیره‌نویسی، در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس انجام می‌شود، ضمن آنکه خرید اوراق مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال بوده و تمام سرمایه‌گذاران با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های فرابورس می‌توانند نسبت به درخواست کد سهامداری اقدام کنند.

عرضه‌های بلوکی

شرکت کارگزاری حافظ اعلام کرده است که در نظر دارد، تعداد سه میلیون و ۹۰ هزار سهم (معادل ۰۳/۱ درصد) از سهام شرکت فرابورس ایران را واگذار کند. قیمت پایه کل این بلوک ۳۷ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال تعیین شده است. این بلوک به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای (T+۳) از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران، روز شنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه به فروش می‌رسد.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که ۱۰ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۲۱۸ سهم معادل ۵/۲۸درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (سهامی خاص) را واگذار می‌کند. این سهم متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است که به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط با قیمت پایه کل ۱۶ هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۸۳میلیون و ۶۹۹ هزار و ۴۸۰ ریال به فروش می‌رسد. این واگذاری از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران روز دوشنبه بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد.