گروه نفت و پتروشیمی: دیروز در ساعات ابتدایی هفته جاری میلادی، قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی صعودی شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت سبک آمریکا با ۵۳ سنت افزایش به ۱۰۰ دلار و ۲۹ سنت و قیمت نفت برنت هم با ۱۳ سنت افزایش به ۱۰۸ دلار و ۷۲ سنت رسید. در همین مدت قیمت هر گالن بنزین با ۰۸/۰ درصد افزایش به ۹۴۷/۲ دلار در هر گالن رسید و نفت کوره هم صعودی بود. اما آخرین آمارها نشان می‌دهد که گازوئیل و اتانول با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند و گاز طبیعی تغییر محسوسی نداشت. گازوئیل در روزهای قبل افزایش شدیدی را تجربه کرد که این افزایش می‌تواند به ثبات بازار بینجامد.

هم اکنون قیمت نفت برنت در بالاترین حد در ۳ روز گذشته قرار دارد که افزایش تنش‌ها در اوکراین دلیل این افزایش عنوان شده است. قیمت نفت خام برنت در مقایسه با نفت سبک آمریکا رشد کمتری داشت که کند شدن سرعت رشد اقتصادی چین و داده‌های نامطلوب از حجم تولیدات صنعتی این کشور دلیل این مطلب بود. افزایش قیمت نفت خام سبک آمریکا هم حیرت بسیاری از فعالان بازار را برانگیخت، زیرا با افزایش شدید حجم ذخایر آمریکا روبه‌رو هستیم و جذابیت سفته بازی هم کاهش یافته است. ذخایر نفت خام آمریکا در بالاترین حد از دهه ۱۹۲۰ میلادی تاکنون قرار گرفته که افزایش شدید حجم تولید نفت‌خام دلیل اصلی این افزایش عنوان می‌شود. مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت را می‌توان افزایش جذابیت در بازار بنزین دانست زیرا فصول گرم سال و فصل تعطیلات نزدیک است و تقاضای بنزین افزایش خواهد یافت. شرایط عمومی اقتصاد آمریکا به گونه‌ای‌است که احتمال افزایش محسوس قیمت بنزین وجود دارد. به‌منظور استفاده و ذخیره‌سازی بیشتر بنزین، دولت آمریکا تصمیم گرفته است که حجم ذخیره سازی بنزین را افزایش دهد. به‌این منظور دولت قصد دارد در شمال شرقی این کشور ذخایر جدیدی ایجاد کند تا بتواند یک میلیون بشکه بنزین جدید ذخیره کند. این طرح که به صورت رسمی اعلام شد ۲۱۵ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. این طرح و برخی طرح‌های مشابه به‌منظور جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی صورت گرفته تا دولت بتواند از نوساناتی همچون جهش‌های سال ۲۰۱۲ جلوگیری کند.

این اولین بار نیست که دولت آمریکا با برخی اقدامات عظیم، سعی در ذخیره سازی نفت می‌کند تا بتواند اقتصاد خود را از شوک‌های نفتی به دور نگه‌دارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت آمریکا پروژه(Strategic Petroleum Reserve (SPR

و ذخیره سازی ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در منابع نمکی این کشور است که در نزدیکی خلیج مکزیک در سال ۱۹۷۵ احداث شد.