گروه بورس- معاون اول رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌های حمایتی دولت از تولید، گفت: بازار سرمایه در مهم‌ترین اولویت‌های دولت قرار دارد.
به گزارش «سنا»، مهندس اسحاق جهانگیری در همایش کارگر، سلامت و رفاه اجتماعی افزود: تعداد زیادی از مردم در دولت جدید، سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده‌اند و بازار سرمایه در اولویت برنامه‌های دولت قرار دارد.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: از زمان انتخابات سال گذشته تاکنون بازار سرمایه بیش از صد درصد بازدهی داشته است، ولی طی چند هفته اخیر، به دلیل تصمیماتی که در خارج از دولت گرفته شد، این شاخص رو به کاهش رفت که در حال حاضر، وضعیت بازار دوباره به روال طبیعی خود بازگشته است.
جهانگیری اضافه کرد: روزی که دولت را تحویل گرفتیم حدود یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی می‌فروختیم، اما برای گذر از این مشکل یک راه این است که مذاکره با خط قرمز‌هایی که رهبری تعیین کرده است، انجام شود که نتیجه آن تثبیت حقوق هسته‌ای ایران شد و از زمان توافق به بعد حتی یک تحریم جدید علیه کشورمان وضع نشده است. وی گفت:‌ نتیجه این شد که در اسفندماه سال قبل ۱/۵ میلیون بشکه نفت فروختیم و امروز هم برای رونق‌بخشی به تولید قرار است ارز مبادله‌ای به خودروسازان و تولیدکنندگان اختصاص دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه این همایش، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، با تشریح برنامه‌های حمایتی دولت از بخش تولید گفت: در همین راستا بخشی از منابع حاصل شده از محل اجرای قانون هدفمندی در قالب وجوه اداره شده برای حمایت از تولید اختصاص می‌یابد. وی تامین بخشی از نرخ سود بانکی تسهیلات اختصاص یافته به بخش تولید را از دیگر اقدامات حمایتی دولت از تولید عنوان کرد و گفت: ‌در کنار این اقدامات تلاش می‌شود با استفاده از منابع ارزی آزاد شده، ‌ارز با نرخ کمتر از ارز آزاد و عمدتا ارز مبادله‌ای برای واحد‌های تولیدی اختصاص یابد. معاون اول رئیس‌جمهور از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی خبر داد و افزود: ‌بخش دیگری از اقدامات حمایتی دولت از بخش تولید، استفاده از منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های داخلی است و در مقطع کوتاه آغاز کار دولت یازدهم تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار به‌صورت فاینانس جذب شده است. وی رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار را از دیگر اقدامات دولت در این زمینه عنوان کرد و گفت: ‌در همین راستا تدوین آیین نامه‌ها و مقررات جدید برای بهبود فضای کسب و کار از اولویت‌های کاری امسال دولت است. جهانگیری گفت: برخی‌ کارخانه‌ها با ده‌ها کارگر به سمت رکود و تعطیلی رفته بودند، اما خوشبختانه با فروش نفت و اقدامات دیگر تا پایان سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرد و امسال هم رقمی بیش از این میزان به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد و این پروژه‌ها شتاب بیشتری خواهد گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت با جدیت طرفدار فعالیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در کشور است، افزود:‌ تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حتما تاثیری در افزایش قیمت به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها می‌پذیرند.