گروه بورس- روز گذشته بازار فرابورس ایران فعالیت خود را با یک شیب نزولی آغاز کرد و در نهایت به افت 90/12 واحدی آیفکس در پایان جلسه معاملاتی منجر شد.
بر این اساس روز گذشته در بازار فرابورس ۹۵ میلیون و ۱۶۵ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۷۱۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت؛ معاملاتی که در ۳۳ هزار و ۸۷۲ نوبت صورت گرفته بود تا پس از تاثیرگذاری به ویژه معاملات پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان میدکو، پتروشیمی شیراز، پالایش نفت تهران، ذوب‌آهن اصفهان و تولید برق عسلویه مپنا، رقم شاخص بورس به ۴۰/۷۰۶ واحد عقب‌نشینی کند.
بازار تسهیلات مسکن هم شاهد کاهش ۲ تا ۴ درصدی قیمت بود و هر برگه اوراق تسهیلات مسکن بهمن‌ماه ۹۱ ،۷۲۰ هزار ریال مبادله شد.
همچنین در بازار ETF بیشترین حجم معاملات به صندوق سرمایه‌گذاری اطلس تعلق گرفت و ۳۳۹ هزار و ۶۶۱ واحد آن توسط سهامداران مورد معامله قرار گرفت.
در بازار اوراق با درآمد ثابت، مبادله ۷۰ هزار و ۳۰ برگه اوراق اجاره رایتل بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
آغاز عرضه اوراق مشارکت ۴ طرح عظیم فولاد و مس
این گزارش می‌افزاید: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از انتشار نخستین نسخه اوراق مشارکت صنعت فولاد و مس کشور با واریز سود ماهانه در سال ۹۳ خبر داد.
علی قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: اوراق مشارکت چهار طرح عظیم در صنعت فولاد و مس کشور از سوی شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه و صنایع معدنی خاورمیانه ( میدکو) منتشر می‌شود.
وی گفت: این اوراق از ۲۵ فروردین ماه ۹۳ به مدت چهار روز در بازار سرمایه جهت تامین مالی پروژه‌های فولادسازی بردسیر، فولادسازی بوتیا، مس کاتدی شهر بابک و نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیای کرمان منتشر می‌شود.
به گفته مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت، از ویژگی‌های این اوراق می‌توان به سود علی‌الحساب ۲۰ درصد روز شمار، پرداخت ماهانه، مدت زمان چهار ساله با نرخ صفر مالیاتی، با نام بودن، قابل بازخرید قبل از سررسید با نرخ ۲۰ درصد و در نهایت تضمین سود و اصل سپرده توسط بانک ملت اشاره کرد. این مقام مسوول‌ در تامین سرمایه بانک ملت با توجه به شرایط کنونی بازار، سرمایه‌گذاری در این ابزار مالی را که نخستین اوراق مشارکت ماهانه منتشره در سال ۹۳ است، جذاب توصیف کرد و گفت: با توجه به واریز سود به‌صورت ماهانه از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و عدم نرخ شکست، این اوراق با استقبال فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد؛ ضمن این که مشارکت در خرید این اوراق کمک به راه‌اندازی طرح‌های مهم مس و فولاد کشور است که نقش مهمی در رشد اقتصادی پیش‌بینی شده برای امسال و همچنین رشد صنایع استراتژیک کشور دارد. همچنین روز گذشته نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز به منظور تامین مالی ۷ پروژه تجاری، عمرانی و فرهنگی، در به منظور آغاز معاملات ثانویه، در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش یافت.
از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی تعداد ۴۰ میلیون سهم معادل ۴۰ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین (سهامی خاص) متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با قیمت پایه کل ۴۷ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال را به‌طور یکجا و نقد از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه به فروش می‌رساند.
شرکت تامین سرمایه امین (سهامی خاص) نیز ۲۰۰ هزار ورقه معادل ۲۰ درصد از کل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالی اسفند (با مسوولیت‌ محدود) به منظور تامین مالی بانک سامان (سهامی عام)، با قیمت پایه کل ۲۳۲ میلیارد ریال را به فروش می‌رساند. این عرضه به‌طور یکجا و با شرایط پرداخت مبلغ ۷ میلیارد ریال به صورت نقد، حداکثر طی ۲ روز کاری پس از انجام معامله و پرداخت مابقی ثمن معامله طی یک فقره چک به تاریخ سررسید بیست‌وششم مهرماه امسال انجام می‌شود. در این عرضه ارائه سفته به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ قرارداد (معادل ۲۷۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال) بابت ضمانت پرداخت مبلغ قرارداد همزمان با انجام معامله) امروز از طریق بازار فرابورس ایران الزامی است.
دو عرضه جدید سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس
سازمان خصوصی‌سازی بلوک دو شرکت مهندسین مشاور نیرو و تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر را در بازار سوم فرابورس ایران عرضه می‌کند. بلوک ۹/۴۹ درصدی شرکت مهندسین مشاور نیرو متعلق به شرکت مادرتخصصی ساتکاب به قیمت پایه هر سهم ۱۰۰ میلیون و ۷۳۴ هزار ریال در روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه روی میز فروش می‌رود. همچنین ۲۷/۴۸ درصد از سهام شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر که به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعلق دارد به قیمت پایه هر سهم ۱۰۰۰ ریال روز دوشنبه هشتم اردیبهشت عرضه خواهد شد.