گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته شاهد کاهش بی‌سابقه 07/2 درصدی بود تا در سه روز کاری پیاپی افت بازار به بیش از 4درصد برسد.
بازار سهام پس از آنکه روز چهارشنبه هفته گذشته با افت بیش از یک درصدی مواجه شد روز گذشته نیز با کاهش شدید مواجه شد تا ابتدا سطح ۷۶هزار واحدی و دیروز سطح ۷۵هزار واحدی را از دست بدهد. دیروز شاخص پس از تجربه افت هزار و ۵۸۱واحدی به رقم ۷۴هزار و ۹۲۰واحد رسید که کاهشی چشمگیر را نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که شاخص نسبت به ابتدای سال بیش از ۵درصد و نسبت به نقطه اوج خود در سال گذشته نزدیک به ۲۰درصد کاهش را نشان می‌دهد. از دیدگاه کارشناسان در کنار احتمال طرح خبرهای ناگهانی سیاسی برخی از تحولات اقتصادی از جمله رشد
لجام گسیخته سود بانکی، سیاست انقباضی دولت، اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و ابهام در بودجه برخی از شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله دلایل این افت شدید بوده است. از دیدگاه کارشناسان با توجه به تداوم کاهش شاخص در سه ماه گذشته میزان خروج سرمایه از بورس افزایش یافته و سهامداران حقوقی و حقیقی و سرمایه‌گذاران نگران از شرایط رخ داده در انتظار حمایت عملی از بازار مانده‌اند. حمایتی که برخلاف گذشته نه تنها صورت واقعی به خود نگرفته بلکه حتی سکوت مسوولان به ویژه در حوزه وزارت اقتصاد بر ابهام رخداد آن افزوده است. در بازار دیروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد عرضه‌های سنگین در نمادهای تازه‌وارد بودند و پس از ریزش صف ارفع در روز شنبه، دیروز کشتیرانی دریای خزر و پاکشو نیز با عرضه مواجه شدند که تنها پاکشو توانست به صف خرید بازگردد. در گروه پتروشیمی روز گذشته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس طی نامه‌ای اقدام به شفاف‌سازی در خصوص تاثیر افزایش نرخ گاز سوخت شرکت‌های پتروشیمی فجر و مبین بر سودآوری هلدینگ کرد. در این نامه اعلام شده با توجه به اینکه در صورت افزایش نرخ گاز سوخت واحدهای یادشده، نرخ خدمات نیز متناسب با آن افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین این موضوع تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نخواهد داشت. در همین حال برخی خبرها حکایت از احتمال افزایش بهای برخی از تولیدات یوتیلیتی هلدینگ دارد. در گروه پتروشیمی ادامه رشد ارزش دلار امیدواری‌هایی برای شرکت‌های صادر‌کننده ایجاد کرده است. در گروه دارویی اعلام عدم افزایش نرخ دارو موجب کاهش اقبال به گروه دارویی شده است. در نماد همراه اول در حالی که این شرکت در انتهای ماه جاری مجمع سالانه خود را برگزار می‌کند و با احتمال تقسیم ۹۰۰تومانی سود مواجه است، بحث در مورد تاثیرات افزایش تعرفه اخیر مخابراتی در مورد این شرکت ادامه دارد. تعرفه مکالمات تلفن ثابت در حالی با افزایش همراه شده و به ازای هر یک دقیقه مکالمات محاسبه می‌شود که پیش‌تر این تعرفه به ازای هر پالس معادل دو دقیقه محاسبه می‌شد. علاوه‌بر این، براساس تصمیم‌گیری کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تغییراتی در نحوه قیمت‌گذاری مکالمات تلفن همراه ایجاد شده و هزینه جابه‌جایی مناطق در مکالمات بین‌شهری نیز از میان رفته است. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن در کنار کاهش شاخص ارزش معاملات در بورس و فرابورس به نزدیک ۴۰۰میلیارد تومان رسید.
آیفکس از تپیکس سرمشق گرفت
همچنین ریزش ۲۶ واحد دیگر از آیفکس رقم آن را تا ۷۱۹واحد پایین آورد. این میزان افت بی‌سابقه روزانه در حالی در بازار فرابورس مورد توجه قرار گرفته که روز گذشته ۱۳۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۸۸۳ میلیون ریال معامله شد.
روز گذشته بازهم پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها و در کنار آنها صنایع و هلدینگ‌های وابسته به این صنعت، همگی با تاثیر منفی، شاخص را سرازیر کرده‌اند، در این راستا نماد مارون، جم، زاگرس، میدکو، شتران، شاوان و ذوب به ترتیب بین ۱۵/۶ تا۸۱/۰واحد از شاخص کل این بازار را کاهش داد.
دیروز در بازار فرابورس معامله حدود ۳۸ میلیون سهم از شرکت کشتیرانی دریای خزر به ارزش ۸/۲۳۶میلیارد ریال بیشترین ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص داد. دادو‌ستد ۲۴ میلیون از سهام شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در این میان به ارزشی برابر با ۱۱۱میلیارد ریال دست یافت که مقام دوم معاملات دیروز فرابورس را از آن خود کرد. دیروز همچنین صف خرید ۲۰۰ هزار حق‌تقدم پخش البرز، این شرکت را به عنوان برترین تقاضا مطرح کرد. در مقابل صف فروش ۲میلیون سهمی بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) به ارزش ۲۷میلیاردریال عنوان بیشترین عرضه را از آن خود کرد. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و کشتیرانی دریای خزر با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند ضمن آنکه کی‌بی‌سی، حق‌تقدم داروسازی تولید دارو و افرانت بیشترین کاهش قیمت را به نام خود ثبت کردند.